Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

kilometerteller blijft staan bij 299999 km

Vraag gesteld door Jan Dirk Verveen op 26 maart 2018

Bij mijn Toyota Prius uit januari 2006 is afgelopen week de digitale kilometerteller bij 299999 km stil blijven staan en ik begreep intussen via internet dat dit vaker voorkomt bij deze jaargang, een productiefout. Deze auto's kunnen natuurlijk veel langer mee gaan. Ik heb de auto in 2011 tweedehands gekocht bij een handelaar en doe het onderhoud bij een klein garagebedrijf, dus niet bij een dealer. Hoe kan ik dit probleem oplossen? En kan dit problemen geven bij de APK en eventuele andere officiele zaken en ook bij mogelijke doorverkoop?
Wat zijn mijn rechten naar Toyota toe? Zijn ze verplicht dat voor me kostenvrij op te lossen?
Ik heb al een navraag lopen bij Toyota, maar nog geen reactie gehad.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De kilometerteller van uw Toyota Prius houdr bij de genoemde tellerstand op met tellen.

Dit verschijnsel is bekend. Er zijn meerdere reacties op internet zoals u zelf heeft ontdekt. De vraag is echter of het hier een gebrek betreft óf een producteigenschap. Het feit dat u dit echter nú pas heeft kunnen constateren maar al vanaf nieuw aanwezig was, zou het logisch zijn wanneer Toyota dit als een productfout erkend. Uiteindelijk heeft er niet voor niets in een later stadium een modificatie plaatsgevonden en zijn hogere tellerstanden dan 3 ton ook helemaal niet uitzonderlijk.

Bij APK en onderhoudswerkzaamheden worden afgelezen kilometerstanden opgeslagen in de database van De Nationale Autopas. Op zich begaat u geen tellerfraude wanneer telkens deze afgelezen stand genoteerd wordt. Het kan echter wel nadelig geïnterpreteerd worden wanneer vanaf deze stand er géén nieuwe tellerstanden worden geregistreerd. Een vanaf deze kilometrage niet inzichtelijke tellerhistorie én het feit dat deze teller niet meer telt, kan ook van invloed zijn voor de restwaarde van uw Prius.

Formeel is de verkoper uw aanspreekpunt. Uiteindelijk is daar de transactie mee gesloten. U zou sterker staan wanneer er een relatie is met een dealer wat koop en onderhoud betreft. U heeft er goed aan gedaan om in ieder geval Toyota voor een reactie te benaderen. Het lijkt dat dit probleem vooral van 'n paar jaar geleden en horen we er recent er veel minder over. Misschien wordt er inmiddels in voorkomende gevallen wél een oplossing geboden. Wij hebben dat signaal echter nooit opgevangen. Ik hoop dat er spoedig een reactie komt van Toyota en hoop dat u dat via deze topic met ons en anderen wilt delen.



***

Reactie van Jan Dirk Verveen:

Hier onderaan is de reactie van Toyota op mijn verzoek, helaas geen tegemoetkoming!
Is er iemand die wel een oplossing met hun heeft kunnen bedingen in de laatste jaren? Dan hoor ik graag erover.
En kan me iemand ermee verder helpen waar ik een bedrijf/bedrijven kan vinden in de buurt van Arnhem die officieel de kilometerstand mogen bijstellen/resetten, dat is wat Toyota aanduidt dat dit mogelijk is....Ik kom via google alleen bij een bedrijf midden in het land uit ( Huizen).
Alvast bedankt voor de tips!
Vriendelijke groet, Jan Dirk

Hier dan het antwoordmail van Toyota:

Hartelijk dank voor uw reactie. U heeft ons gebeld met een vraag over de kilometerteller die gestopt is bij 299.999 km in u Toyota Prius. In deze mail geef ik u mijn reactie.

Geen vergoeding

Ik kan mij goed voorstellen dat u het probleem met de kilometerteller wilt oplossen. Naar aanleiding van uw telefoontje heb ik navraag gedaan bij onze technici. Er zijn twee manieren om dit te verhelpen. Ik kan u daar echter geen vergoeding voor geven.

Leeftijd auto en relatie Toyota dealer

Zoals u waarschijnlijk ook weet, is de maximale garantieperiode van 3 jaar al in 2008 verlopen. Buiten deze garantieperiode wil ik natuurlijk meedenken op het moment dat er onvoorziene reparatiekosten zijn. Daarvoor is de verkoop of onderhoudsrelatie met de officiële Toyota dealer van belang. Volgens mijn informatie is die er op dit moment niet.

Oplossing

Natuurlijk helpt de Toyota dealer u graag met het verhelpen van dit probleem. Hij kan een nieuwe teller unit voor u bestellen. De teller begint dan weer op 0 kilometer. Hiervan wordt een vermelding gemaakt in uw autopapieren. Een andere optie is de huidige teller softwarematig laten resetten. In Nederland zijn er bedrijven die hier toestemming voor hebben.

Tot slot

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Heeft u nog vragen over deze e-mail? Belt u me dan gerust. U kunt mij en mijn collega’s op werkdagen bereiken van 8:00 uur tot 21:00 uur en op zaterdag van 9:00 uur tot 17:00 uur. Wij zijn te bereiken via het gratis nummer 0800-0369 of via info@toyota.nl. Wij helpen u graag!

Met vriendelijke groeten,
LOUWMAN & PARQUI B.V.

Fleur van der Wal
Toyota Informatie Center


T: +31(0) 800 - 0369

@: info@toyota.nl



***

Reactie van Jos van der Drift:

Toyota meldt dat er bedrijven zijn die daar toestemming voor hebben. Misschien kunt vragen welke bedrijven dar zijn.