Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Geautomatiseerde automaat

Vraag gesteld door PatJoDie op 9 februari 2017

Goede dag

Opel Astra J 1.6 16v 2010 automaat

Ik heb eerder een vraag gesteld over het inhouden van mijn auto bij koude start.
Auto is inmiddels 2 weken bij de dealer geweest.
Automaat olie is ververst ( oude olie zag er zo wat hetzelfde uit als de nieuwe ) door Opel opnieuw gereset en ingelezendit kon mijn dealer niet.
Olie motor ververst tevens alle andere vloeistoffen en filters.
Verders bougies vervangen bobine en kabels waren goed.
Het inhouden doet de auto alleen als ik net weg rijd 1500/200 toeren.
Volgens mijn dealer Renault Bovag en hij is bij de Opel geweest hedft het inhouden te maken met het feit dat de automaat geautomatiseerd is en gerobotiseerd schijnt erger in te houden.
Het is echt de opwarm fase en heeft te maken met sensoren die dit regelen en dat de olie eerst dunner moet worden.
Ik moet zeggen na de reset is de Opel wel wat vlotter inhouden is nog niet weg wel minder maar dat kan ook aan de buitentemperatuur liggen is het onder de 3 graden is het erger.
Op zich zit er wat in maar aan de andere kant weet ik niet of een auto in hoort te houden.
Ik ben wel gecompenseert door mijn desler omdat de auto 2 weken weg is geweest 15.000 km extra garantie op motor en automaat boven op het half jaar garantie.
Monteur heeft er 150 km zelf mee gereden om te testen.
Volgen de dealer en Opel zijn zowel automaatbak en motor tiptop in ordd en durven ze zonder twijfel dan ook die extra garantie te geven.
Nu is mijn vraag.
Wat vind anwb hiervan is het verhaal een kern van waarheid of moet ik toch niet akkoort gaan met het verhaal dat het door de geautomtiseerde automaat komt.
Ik heb overigens nu wel BP Ultimate getankt en een fles forte fuelreinger er in gegooit kon geen kwaad volgens dealer.
Moet ik even afwachten garantie loopt tot juni 2017 of hebben jullie van anwb hier wel iets over gehoort meegemaakt?

Patrick

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw vraag gaat over de automaat van uw aangekochte Opel Astra met betrekking tot inhouden bij koude motor.

Eerder berichtte u omtrent dit probleem dat het een Astra J betreft met een volautomatische versnellingsbak. Feitelijk moet dat ook kloppen omdat de J vanaf 2009 leverbaar werd met een ActiveSelect volautomaat met traditionele koppelomvormer en een meerprijs van ruim 3.800 euro. In uw laatste bericht meldt u dat een mogelijke verklaring voor het inhouden te wijten is aan een producteigenschap van de gerobotiseerde automaat. Een Astra J van 2010 zou daar feitelijk niet mee uitgevoerd kunnen zijn. Dit zou dus in theorie een late Astra H kunnen zijn met een gerobotiseerde Easytronic automaat waarbij de eerder genoemde klacht van inhouden niet onbekend is en eigenlijk wel onder de noemer van een producteigenschap zou kunnen vallen.

Een belangrijke wedervraag is dus of het werkelijk wel een Astra J betreft en het type automaat dus bepalend is. Ook ter interpretatie van het probleem.



***

Reactie van PatJoDie:

Hoi

Het betreft de Opel Astra J.
Ik heb mijn vraag meschien verkeerd geformuleert mijn auto zou een geautomatiseerde automaat hebben volgens Opel die wat inhoud bij koude motor ter bescherming of dergelijke.
Dit zou hij doen omdat hij alles zelf regelt met sensoren?

Hun zeide als je een gerobotiseerde automaat had gehad dan was het inhouden nog erger ik mocht best blij zijn dat ik een geautomatiseerde had inderdaad hadden hun het ook over het vorige model H deze had een gerobotiseerde bak.

Patrick



***

Reactie van Jos van der Drift:

Gelukkig. Dat misverstand is dan uit de wereld. Tsja, en wat het inhouden betreft blijft het toch lastig vast te stellen of er sprake is van een gebrek. Het kan zijn dat bij lagere temperaturen de automaat inspeelt op de omstandigheden en misschien ook rekening houdt met de mogelijke kans op gladheid. Maar alle denkbare handelingen in relatie tot dit probleem lijkt onder de aandacht te zijn geweest. Ik denk dat u wat dat betreft de garage een pluim mag geven, ook wat betreft de verlengde garantie. Verder aanzien lijkt me tóch de beste optie. Wanneer er wezenlijk iets aan de hand is zal het verergeren en wellicht makkelijker te traceren. Misschien kunt u ook een patroon ontdekken gerelateerd aan de buitentemperatuur.
Wat dat betreft heeft nog wel een tijdje een stok achter de deur. En inderdaad, de Easytronic kent wat dat veel nadrukkelijker dit soort kuren. U heeft het met deze automaat méér getroffen.



***

Reactie van PatJoDie:

Ja eerlijk gezecht hoort het ook bij het type automaat en inderdaad zijn ze me mooi tegemoet gekomen en ik denk dat het ook wat met het temperatuur buiten te maken heeft slip gevaar dergelijke.
Bedank voor u snelle antwoord ik denk dat ik gewoon effe moet wennen aan deze automaat typ.

Patrick



***

Reactie van PatJoDie:

Auto inmiddels ingeruilt. Kon niet wennen aan type automaat. Opel Dealers spreken elkaar tegen. Volgens de 1 hoort het bij dit type automaat. Volgens de ander niet.