Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Aankoopadvies Renault Clio 1.5 dci met 92000km op de teller

Vraag gesteld door rts67 op 8 januari 2018

Is het verstandig om een Renault Clio 1.5 dci uit 2015 met 93000km op de teller te kopen?

Auto is een leasebak geweest.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of een ex-lease Clio diesel een verstandige koop is.

Deze generatie Clio heeft best een betrouwbare reputatie. Ook in de diesel variant. Wat merk en type auto betreft, in combinatie met de leeftijd en kilometerstand dus géén negatief aankoop advies. Ik wil wel benadrukken dat zéker deze generatie diesels op de gebruikte markt verre van gewild zijn. De aanschafprijs is daardoor wellicht aantrekklijk maar op termijn zult u voor de hoge afschrijving óók de rekening gepresenteerd krijgen bij inruil.

Mijn advies is om de vraagprijs te checken bij de ANWB/Bovag Koerslijst op onze website. De getoonde bedragen zijn markt conform en weet u of de vraagprijs redelijk is. De volgende stap is het raadplegen van ons Autokosten programma. Op basis van deze transactie, geplande gebruiksduur en jaarkilometrage krijgt u een beeld van de kilometerkosten over de gehele gebruiksperiode. Hiermee krijgt u een volledig financieel beeld of diesel met uw jaarkilometrage wel aantrekkelijk genoeg is, wanneer u ter verglijking van een overeenkomstige benzine auto een zelfde berekening zou maken.

Overigens kleeft er aan de titel ''leasebak'' niet meer het negatieve etiket zoals in het verleden wel het geval was. Het onderhoud is in de regel altijd goed en volledig én is de onderhoudshistorie ook vaak inzichtelijk. De staat en conditie van de carrosserie en het interieur verraad vaak het gebruik van de vorige berijder. Maar een ex-lease auto met een heldere historie, van binnen en van buiten geen overmatige gebruikssporen,is in de regel een prima en verantwoorde koop.



***

Reactie van rts67:

Beste Jos,

Kan je me uitleggen waarom die afschrijving zo hoog is?
Ik krijg dus uiteindelijk er weinig voor terug bij eventueel inruil?

Groet,
Richard



***

Reactie van Jos van der Drift:

Het gebruik van diesel is in de loop der jaren fiscaal alsmaar duurder geworden waardoor het omslagpunt pas bij hoge jaarkilometrages in beeld komt. Eigenlijk is voor de zakelijke rijder diesel alleen nog maar financieel aantrekkelijk. Omdat de doelgroep voor diesel dus steeds kleiner aan het worden is neemt de vraag dus af.

Veel aanbod en weinig vraag heeft dus gevolgen voor de waarde en daardoor dus een hogere afschrijving. Dat kan dus bij aanschaf een voordeel zijn maar bij verkoop juist niet. En zeker wanneer de verwachting is dat over 3-4 jaar er nagenoeg helemaal geen interesse meer is voor dit segment diesels.



***

Reactie van rts67:

Bedankt voor de duidelijke uitleg.