Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ongevraagde reparatie

Vraag gesteld door Beachmaster op 29 juni 2018

Mijn vrouw heeft in maart haar 20 jaar oude Atos naar de garage gebracht voor de APK. Ze zouden bellen voor de eventuele kosten.
De garage belt dezelfde dag met de mededeling dat de remleiding tijdens de test was gescheurd (.....) en dat er een nieuwe uitlaat onder moest. Kosten 1.300 euro....
Mijn vrouw reageert geschokt en zegt dat ze daar eerst over wil nadenken. Dus geen opdracht gegeven voor de reparaties.
We zijn niet akkoord gegaan en zouden de auto ‘s avonds weer ophalen met een autoambulance en hem naar een andere garage brengen en kijken wat zij vonden. Een second opinion.
Bij het ophalen van de auto bleek de remleiding door de garage toch gerepareerd te zijn. Mijn vrouw was behoorlijk overstuur.
Er was nog geen rekening. Die kwam op 30 maart: 266 euro.
Ik heb gelijk via de mail bezwaar gemaakt tegen een ongevraagde reparatie met de bijbehorende kosten.
Zij belden mij maar ik was aan het werk, ik belde de volgende dag maar de verkoper was bezig met een klant.
Kortom, weer via de mail contact gehad en nogmaals gezegd dat ik het niet eens was met de rekening.
Daarna niks meer gehoord. Nu kreeg ik net via de mail een 2e betalingsherinnering. De eerste heb ik niet gezien. In deze herinnering staat ook dat ze willen voorkomen dat een incassobureau wordt ingezet.
Wat kan ik het beste doen?
Met vriendelijk groet.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

Dit is een klus voor uw rechtsbijstandverzekering. Mocht u dit niet hebben is de rechtsbijstand verzekering van uw auto ook voldoende voor dit conflict.

Het punt blijft dat de garage aannemelijk moet maken dat u akkoord bent gegaan met deze reparatie



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

U heeft uw auto voor een APK keuring naar de garage gebracht. Er bleek volgens de garage een behoorlijke reparatie nodig te zijn aan de remleiding en de uitlaat. U wilde de auto ophalen en elders laten repareren en nakijken. Bij het ophalen bleek de remleiding al gerepareerd te zijn. U bent het niet eens met de rekening en heeft niet betaald.

Het is niet eenvoudig om een dergelijke rekening aan te vechten. Of u in uw recht staat hangt af van een aantal zaken.

Afspraken
Als u de auto naar de garage brengt is het verstandig om duidelijke afspraken te maken over wat de garage wel en niet mag doen. Is er naderhand discussie dan zal namelijk gekeken worden met welke opdracht de auto naar de garage is gebracht. De vraag is dus wat vooraf en na de melding dat er gebreken waren precies met de garage is afgesproken. Is dat allemaal mondeling gegaan, dan is het bewijs vaak moeilijk te leveren.

Ongedaan maken
Inmiddels heeft de garage een reparatie uitgevoerd. Als u deze met reden niet wilt betalen, dan zult u de garage de gelegenheid moeten geven om de reparatie ongedaan te maken. Bijvoorbeeld door de oude onderdelen weer terug te plaatsen.Soms is dat echter niet meer mogelijk.

Schriftelijk reageren
Aangezien u nu een tweede aanmaning heeft ontvangen is het zaak om de garage per aangetekende brief of per mail met leesbevestiging duidelijk aan te geven waarom u het niet eens bent met deze rekening. Wordt er vervolgens een incassoprocedure gestart, dan kunt u aantonen dat u met reden niet heeft betaald. Het uitgangspunt is nu dat de garage zal moeten aantonen dat zij een rparatie hebben uitgevoerd waarvoor deze rekening is. Ook zullen zij aannemelijk moeten maken dat u daarvoor toestemming heeft gegeven. Het feit dat u de auto bij de garage heeft gebracht maakt wel dat ervan uit kan worden gegaan dat er enige opdracht is gegeven. De omvang hiervan zal vervolgens moeten worden aangetoond.

Deels betalen?
Aangezien de auto wel is hersteld is het niet onredelijk om een deel van de rekening te betalen en alleen tegen een deelvan de rekening te protesteren. U zou kunnen navragen hoeveel deze reparatie u had gekost bij de andere garage. U kunt voorstellen dat deel te betalen. Mogelijk gaat de garage daarmee akkoord.

Rechtsbijstand
Komt u er niet uit met de garage, dan kunt u uw rechtsbjstandsverzekering inschakelen als u deze heeft. Is het een Bovag garage, dan kunt u naar de Geschillencommissie Voertuigen. Hoe dan ook zal ook hier gekeken worden naar eventuele afspraken. Alleen als u uw afspraken kunt bewijzen heeft u juridisch een zaak.

Stappenplan
Voor de wijze waarop u de garage kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan reparatie en onderhoud op onze website.



***

Reactie van Beachmaster:

Hartelijk dank beiden voor jullie reacties!
Zeer erkentelijk!
Het probleem is opgelost! De garage heeft mij gemaild dat ze de rekening crediteren. En dat ze mij eerst hadden moeten vragen voor goedkeuring.
Gelukkig maar.
Vriendelijke groet.



***

Reactie van Annemieke Zerdoun:

Wat fijn dat het is opgelost. De garage had inderdaad toestemming nodig. Komt het op een proceedure aandan is bewijs echter vaak het struikelblok. Fijn dat het zo ver niet hoeft te komen. Dank u voor uw terugkoppeling.