Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mijn vraag is de kabelboom van mijn C4 picasso is stuk gegaan en ik ben het er niet mee eens dat ik voor de kosten moet opdraaien. In eerste instantie had de garage voor mij de keuze:

Vraag gesteld door Jan vd Meer op 4 mei 2015

repareren of een gehele nieuwe kabelboom. De reparatie werd geschat op € 500,- en vernieuwen van de kabelboom € 1600,-- de keus was snel gemaakt. ik heb gekozen voor reparatie. Later bleek dat er meer dan 6 storingen in de kabelboom zat en na overleg met de klantenservice van Citroen dat in dat geval de kabelboom vernieuwd moet worden (kosten inclusief montage € 3500,--) Citroen heeft eerst een voorstel gedaan als de garage 10 % kosten voor hun rekening zouden nemen, dan wilde citroen daar ook 10% in bijdragen. dat vond ik niet acceptabel .
vervolgens komt citroen met het voorstel om 4 arbeidsuren voor haar rekening te nemen, om het probleem als nog op te lossen. Daarna zou er weer gepraat worden. Na de 4 uren was de auto inderdaad gerepareerd maar de reparatiekosten bedragen inmiddels €1124,32
Mijn punt is dat ik vind dat een kabelboom niet stuk mag gaan, dat hoort de levensduur van de auto mee te gaan.
Citroen gaat helemaal niet in op het probleem. Dit geeft voor mij de conclusie dat er wel degelijk een probleem is.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Misschien kunt u aangeven wat de historie is van de Picasso. Met name kilometerstand, bouwjaar en of u de auto ook bij de dealer heeft aangeschaft. Wanneer het een buitensporig gebrek betreft, is de verhouding tot de kosten afhankelijk van de leeftijd en de te verwachten levensduur. Wellicht kan ik u dan adviseren op basis van billijkheid en eventuele vervolgstappen.



***

Reactie van Jan vd Meer:

De kilometerstand is 105.750 km. Het bouwjaar is augustus 2008. Dit was voor mij eerst een lease auto en in 2013 heb ik hem overgenomen van de lease maatschappij voor een bedrag van € 10.000,-- ik ben de enige berijder van deze auto tot nu. De auto is altijd bij deze garage in onderhoud geweest.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Een kabelboom is niet direct aan slijtage onderhevig en zou redelijkerwijs een langere levensduur moeten kunnen garanderen. Dat wil overigens niet zeggen dat er na het verstrijken van de twee jaar fabrieksgarantie geen buitensporige gebreken mogen ontstaan. De auto gaat inmiddels richting de 7 jaar en kan er, ondanks dit gebrek, nooit sprake zijn van een kosteloze reparatie. U mag wel van een redelijk coulance regeling uitgaan, hoewel dat bij deze leeftijd heus niet altijd vanzelfsprekend is. Kennelijk heeft de garage wél z'n nek uitgestoken en dat is op zich geen vanzelfsprekend gebaar. Wanneer u het gevoel krijgt dat u onvoldoende tegemoet bent gekomen in de kosten zou u mogelijk nog aan kunnen kloppen bij de Geschillencommissie. Wat daar uiteindelijk uitrolt hoeft niet per definitie gunstiger te zijn dan het huidige aanbod.



***

Reactie van Jan vd Meer:

Dank u wel voor het antwoord. Het is niet waar ik op had gehoopt.
Vorige week heb ik nog contact gehad met de garage over de reparatie.
Het allereerste wat de man zei was, dat ik geen garantie had dat het probleem weer terug kan komen. Het lijkt er op dat de oorzaak van het probleem niet is verholpen, maar dat er alleen symptoom bestrijding is gedaan.
Ze hebben mij verteld dat het probleem veroorzaakt wordt doordat de kabelboom onder de accu loopt en daar komen accu dampen vrij en die geven het probleem. Er waren draadjes bij waar aan de buitenkant niets te zien was maar de kern helemaal weg is en er zijn ook draadjes waar de mantel aangetast is.



***

Reactie van nmecredy:

Hoe is dit afgelopen? Ik heb namelijk net hetzelfde met mijn Picasso uit 2008, 90000km. De reparatiekosten zouden 1100 zijn, met kans dat het terugkomt, of de kabelboom helemaal vervangen voor 2200.
Ik twijfel nu of ik de auto van de hand moet doen, met veel verlies, of laten maken, met veel kosten. Als ik hem daarna verkoop zou ik de reparatiekosten nog terugverdienen...
Ik heb altijd een auto gehad, dus het idee om echt helemaal zonder auto te zijn is een grote stap.



***

Reactie van Jan vd Meer:

Ik heb de auto laten repareren Kabelboom is hersteld en inmiddels rij ik er alweer 4 maanden mee zonder storingen, ik heb wel op advies van de garage een nieuwe accu gekocht. De kans dat het terugkomt hebben ze mij ook verteld . Citroen Nederland heeft niets gedaan wat kosten of korting betreft. De garage heeft 25% korting op de reparatie gegeven. Maar het is evengoed veel geld voor dit mankement.



***

Reactie van dharry:

Inmiddels heb ik hetzelfde probleem. De garage is nu bezig om een reparatie uit te voeren die het probleem lijkt op te lossen. Alternatief een hele nieuwe kabelboom. Mijn auto is 7 jaar oud en heeft 76.000 km gereden. Garage gaf wel aan dat de berijder hier niets aan kan doen. Je hebt er niets aan maar toch...
Dure grap die het vertrouwen in de verder prettige auto behoorlijk verstoord.