Kachel aanjager defect na 4 jaar
Vraag gesteld door Frederik038 op 17 januari 2017
Goedemorgen,
In mijn Seat Ibiza is onlangs mijn aanjager van de kachel defect gegaan. De auto is momenteel 4 jaar en 3 maanden oud en heeft 110.000 km gelopen.
Na wat klagen bij Seat heb ik een aanbod gekregen van 30% coulance korting. Ik vind dit aan de magere kant. De aanjager is geen slijtage onderdeel en de auto is relatief nieuw. De reparatie gaat nu zo'n 300 euro kosten.
Is het raar dat ik van mening ben dat de Seat deze reparatie moet betalen? De garantie termijn is wellicht voorbij, maar het betreft nog steeds een vrij nieuwe auto.
Groet,
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt of de geboden coulance van Seat redelijk is. U bent van mening dat Seat de defecte kachelventilator volledig zou moeten vergoeden.
U zou best voor een volledige vergoeding kunnen gaan en bent u misschien ook niet kansloos. U zou dan kunnen overwegen dit gebrek voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Een uitspraak laat wel de nodige maanden op zich wachten maar tussentijds kan uiteraard wel de reparatie plaatsvinden.
Soms kan een redelijk coulance aanbod de weg van de minste weerstand zijn en acceptabel voor beide partijen. Ik vind in dit geval het bod van 30 procent te mager en niet in verhouding met wat u van een kachelmotor mag verwachten. Wat mij betreft zou een gelijkwaardig deel voor de drie betrokken partijen redelijk zijn. Zowel voor klant, dealer en importeur dus allen 1/3 deel.
Maar schroom niet om desnoods de Geschillencommissie in te schakelen hoewel een uitspraak altijd lastig valt te voorspellen. Misschien dat u een polis heeft lopen bij een rechtsbijstandsverzekering die u voor dergelijke situaties óók aan de mouw kunt trekken.
Zie hier volledige verhaal met het stappenplan bij Klachten na aankoop.
Deel deze pagina