Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Tuning

Vraag gesteld door Molegraaf op 2 april 2019

Betreft VW Golf 1.4TSI 140pk 2014, voor deze auto heb ik offerte aangevraagd. V-Tuning in Huizen vraagt 250,00euro en verhoogt de auto met 50pk. Terwijl Zip Tuning met maar 28pk de auto verhoogd en kost 399,00euro! En Mobile Chiptuning verhoogd de auto met 40pk en kost 299,00euro.
Ik sta versteld van de verschillende prijzen en PK's. Wat is nu verstandig? Wat is nu het verschil in dit soort bedrijven? Wie is betrouwbaar? Alle hebben review's waar mensen enthousiast met meer pk's de deur uit rijden. Welke keuze kan ik het beste maken?
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het tunen van uw VW Golf.

De importeur Pon biedt chiptuning al een poosje niet meer aan vanwege emissie gerelateerde redenen. Waar je enerzijds een winst aan PK's kunt boeken gaat dat elders weer ten koste van iets anders, vaak dus ten nadele van de uitstoot dat in het huidige autotijdperk te zwaarwegend is om dit nog aan te bieden.

Wij kennen geen ervaringen met de genoemde bedrijven en toegepaste aanpassingen. Wij zien echter bij een bekende tuner dat men de 140 en 150 pk versie van de Golf TSI niet verder optrekt dan maximaal naar 175 pk. Vermoedelijk omdat dit toch wel de motorisch verantwoorde grens is voor het draaiend gedeelte en moet de rest van de auto dit extra vermogen en koppel natuurlijk ook maar aankunnen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan de koppeling maar ook de rest van de aandrijflijn zoals versnellingsbak en aandrijfassen. Dus de aanbieder met de meeste PK's voor de laagste prijs zou ik zeker niet aanraden, voor zover men ook de gedane belofte kan aantonen middels een uitdraai van een vermogensbank.

En eerlijk gezegd denk ik dat u zich moet afvragen of u met 140 PK aan boord écht reden tot klagen heeft, en of u om meer motorvermogen daadwerkelijk verlegen zit. Het kan afhankelijk van het gebruik ook ten koste gaan van de duurzaamheid, en bij een buitensporig gebrek in uw nadeel geinterpreteerd worden wanneer garantie of coulance bij de dealer nog van toepassing zou kunnen zijn. Dus wat ons betreft én de fabrikant is de beste keuze de auto te laten zoals deze is afgeleverd, met alle af-fabriek specificaties.