Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kan garage geluid van rammelende distributieketting missen.

Vraag gesteld door Elias1 op 21 oktober 2017

3 dagen voor ik een week naar het Eiffelgebied vertrok voor een korte vakantie kreeg mijn auto een grote beurt bij mijn reguliere garage. Ik heb toen aangegeven dat ik een vreemd geluid hoorde. De garage heeft alleen de beurt gedaan en aangegeven dat ik na de vakantie terug even terug moest komen. In Duitsland kreeg ik problemen: geen vermogen. Conclusie van de duitse garage:distributieketting veel te slap, stond op breken, geleiders totaal versleten, uw garage had dit moeten horen en had u zo niet mogen laten vertrekken. Nu heeft mijn vaste garage de reparatie uitgevoerd maar er is gevolgschade (lagers moeten ook vervangen). De garage zegt toen niks te hebben gehoord. Is dat realistich? Of heeft iemand niet goed opgelet? De garage in Duitsland zei meteen dat de ketting niet goed was en zei me niet verder te rijden met de auto. En kan ik verlangen dat ze een deel van de kosten voor hun rekening nemen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of uw garage ten tijde van de onderhoudsbeurt een versleten distributie had moet opmerken. Drie dagen later krijgt u problemen in Duitsland.

Uw garage heeft kennelijk het geluid niet kunnen waarnemen terwijl u daar juist aandacht voor heeft gevraagd. U constateerde immers een vreemd bijgeluid. Ik denk dat de conclusie moet zijn dat wanneer u een paar dagen ná de beurt met dit gebrek in Duitsland bent gestrand, dit ten tijde van de beurt al aanwezig geweest moet zijn en had moeten opgemerkt. U heeft ook vanwege een bijgeluid daar de aandacht voor gevraagd.

U meldt dat er ook sprake is van vervolgschade in de vorm van versleten lagers. Het is mij niet duidelijk welke lagers dat betreft maar denk echter dat het lastig valt vast te stellen, dat deze schade voorkomen had kunnen worden wanneer de garage de overmatige slijtage aan de distributie wél had waargenomen.

Ik denk dat op basis van uw verhaal het niet onredelijk is te denken dat dit een ''slechte beurt'' geweest is van uw garage. Wanneer u echter verlangt dat de garage een deel van de kosten op zich neemt, zou dat redelijk zijn wanneer er feitelijk sprake is van vervolgschade, aantoonbaar ontstaan door nalatigheid. Ik denk dat voor met name de versleten lagers dat niet concreet hard te maken valt. De slijtage moet ten tijde van de beurt al in zo'n ver gevorderd stadium geweest zijn, dat mogelijk het kwaad al was geschied. Het lijkt mij wel op z'n plaats dat de garage in alle redelijkheid erkent dat men dit had moeten opmerken en de intensie zou moeten hebben om wellicht het geschonde vertrouwen te herstellen.



***

Reactie van Elias1:

Bedankt voor uw antwoord. Ik heb mijn vraag niet volledig genoeg gesteld: het betreft een fiat punto evo 1.3 jtd uit 2011 die ik destijds nieuw aangeschaft heb. Bij de grote beurt voor de vakantie heeft mijn garage wel aangegeven dat 2 verstuivers slecht waren, daar moest ik voor terugkomen na de vakantie. Over het geluid -ik heb bij het brengen gezegd dat de auto meer geluid maakte- heeft de garage, toen de auto na de vakantie ter reparatie aangeboden werd, gezegd dat hij dat ten tijde van de grote beurt voor de vakantie niet gehoord heeft. Dat kan bijna niet waar zijn want nog geen week later in Duitsland was dat het eerste wat de garage aldaar opmerkte. Het is een kleine buurtgarage met 2 monteurs, 1 monteur was ziek en de ander had het daardoor zo druk dat hij volgens mij alleen het hoogstnodige gedaan heeft, zo is het in de praktijk gegaan volgens mij. Ik heb de auto in Duitsland in een garage aan de computer laten uitlezen. Toen was er geen melding van problemen met de motor/de onderste lagers. In Nederland aangekomen -met een autotaxi, niet gereden- heeft mijn eigen garage de auto volgens eigen zeggen nogmaals met de computer uitgelezen, ook daar kwam geen motorlagerschade uit de diagnose. Ik heb overigens de diagnose uit Duitsland ook aan de garage gegeven. Ik verkeer in de veronderstelling dat motorschade die aanwezig is als de auto aan de computer gaat, dan ook gediagnostiseerd wordt. Is dat correct?
De klus van de verstuivers blijkt mijn garage te hebben uitbesteed aan een collega-bedrijf, hij heeft de motor uit de auto gehaald en die naar dat andere bedrijf gestuurd. Hij heeft mij dat van te voren niet gezegd en mijn toestemming daar niet voor gevraagd. Ik neem aan dat ik die desgevraagd zou hebben gegeven want ik ben een leek en vertrouw in principe op de garage. Kosten daarvan ongeveer € 1000,=. Vorige week kwam de motor terug en heeft mijn garage de motor er weer in gezet en de distributieketting vervangen. Toen de garage er mee ging rijden hoorde hij een diep lagergeluid in de motor. Daarop heeft hij volgens eigen zeggen het bedrijf gebeld waaraan hij de verstuiverklus heeft uitbesteed, gezegd dat hij niet tevreden is over die klus omdat hij een lagergeluid hoorde en dat hij de rekening niet wilde betalen. Volgens zijn zeggen hebben ze daarop besloten die rekening te splitten: elk 50 %. Hij heeft dus het bedrijf dat hij ingeschakeld heeft maar de helft betaald omdat hij niet tevreden is over de reparatie. Volgens zijn zeggen moet de motor er weer helemaal uit om de lagers onderin te reviseren. Had dat dan niet meteen gekund of gemoeten? Had de motorschade er niet moeten uitkomen toen de auto tot 2 keer toe aan de computer gelegd werd? Lagerschade kan ook door vervoer komen of doordat er niet netjes gewerkt is -geen schone ondergrond- . De oplossing die geboden wordt: laat uw auto hier staan en betaal ons € 500 dan hoeft u de rest van de tot nu toe gemaakte kosten niet te betalen en koopt u een andere auto. Ik vond dat te gek voor woorden, Inmiddels ben ik mijn auto 6 weken kwijt, ik heb wel een vervangende van de garage in gebruik. Mijn oplossing zou zijn dat ik de reparatie van de ketting volledig betaal, de reparatie van de verstuivers 50 % betaal -hij heeft zelf aangegeven niet tevreden te zijn en het ingeschakelde bedrijf maar 50 % te betalen en de motorreparatie in 3 delen te splitsen, waarbij ik de onderdelen betaal.