Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Uitschakelen elektronische hulpmiddelen als ABS en EDS?

Vraag gesteld door C. Lam op 2 september 2022

Gaat mijn PoloGT gemakkelijker door haarspelden bochten omhoog door de bergen als ik alle elektonische hulpmiddelen (abs, eds enz) uitschakel?
Uiteraard naar beneden rijden uiteraard weer aanzetten

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

 

U vraagt of uw Polo GT gemakkelijker door haarspeldbochten de bergen omhoog komt als u elektronische hulpmiddelen zoals ABS en EDS uitschakelt. Het korte antwoord is nee. Ik zal dat nader toelichten.

ABS

ABS is niet zomaar uit te schakelen. Het systeem zorgt ervoor dat bij hard remmen de wielen niet blokkeren, dus dat de auto bestuurbaar blijft. Een noodstop kan in elke situatie onverwacht nodig zijn, zelfs bergopwaarts. Ik zie ook geen voordelen om het ABS uit te willen schakelen. Op de aandrijving of de rijbeleving heeft ABS ook geen invloed.

EDS

Het EDS is in dit geval een afkorting voor het elektronisch sperdifferentieel. Het voorkomt dat één van de aangedreven wielen doorspint, waardoor de aandrijving op het andere wiel ook wegvalt, een eigenschap van elk differentieel. Auto's met veel vermogen hebben eerder last van een doorspinnend wiel. Met ingeschakeld EDS kom je dus beter de berg op dan zonder.

Tractiecontrole

Tractiecontrole zorgt ervoor dat beide wielen niet doorspinnen bij flink gas geven. Er zijn bij tractiecontrole twee situaties waarbij uitschakeling kan helpen. Dat is als een auto met caravan vanuit stilstand een steile helling moet oprijden. Als dat moeilijk gaat kunnen de banden beter spinnen dan dat de koppeling wordt opgebrand. De andere situatie is als de auto is uitgerust met sneeuwkettingen en naar grip zoekt in diepe sneeuw. Bij elke andere situatie zou ik ook het ASR aan laten staan.

ESP

ESP is een systeem dat koerscorrecties kan uitvoeren. Als een auto in een slip dreigt te raken dan probeert het systeem de auto weer met de neus de goede kant op te krijgen door middel van razendsnelle rem-ingrepen op afzonderlijke wielen. Het is het belangrijkste veiligheidsmiddel sinds de uitvinding van de autogordel. Ik zou het zeker ingeschakeld houden. Het systeem belemmert een sportieve rijstijl niet, omdat het pas ingrijpt als het mis dreig te gaan.

Uiteraard willen coureurs die op circuits willen driften (bewust dwars gaan in bochten) geen elektronische hulpmiddelen, maar dat is een andere situatie dan op de openbare weg. Daar voegen ál deze systemen zoveel toe aan de veiligheid. Mogelijke fouten van de bestuurder kunnen worden gecorrigeerd zo lang de banden grip hebben en dat alles uiteraard binnen de natuurwetten.