Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Katalysator kapot door E10?

Vraag gesteld door op 28 juni 2022

Bij de garage uit laten lezen. Ze zeggen dat het waarschijnlijk de katalysator is. en een sensor voor. Dan wordt er gezegd dat het komt omdat ik E10 10 tank. Toen ik de auto kocht hebben ze niets gezegd hierover. Is mijn katalysator nu kapot? Moet ik geen E 10 meer tanken?

Merk: ford
Type: grand c max
Bouwjaar: 2013
Brandstof: benzine
 

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U vraagt zich af of de storing aan de uitlaatgas-nabehandeling door E10 kan komen. Dat is wat uw garage beweert.

Van de bijna 8 miljoen personenauto's in Nederland rijdt zo'n 80 procent op benzine. Vermoedelijk zal zo'n ruim 90 procent daarvan op E10 benzine draaien en zijn de klachten omtrent het gebruik van deze brandstof nihil. Ook vanuit omringende landen, waar E10 veel eerder werd gelanceerd, hebben ons nooit verontrustende berichten bereikt.

De verklaring van uw garage kan ik daarom ook niet bevestigen en merken we wel vaker dat E10 benzine, met de toegevoegde bio-ethanol van maximaal 10 procent, gretig ten onrechte als zondebok wordt aangewezen bij bepaalde gebreken en verschijnselen. Wanneer E10 benzine écht technische defecten zou geven, dan zou ruim 2,5 jaar na de introductie in Nederland de alarmbellen inmiddels toch wel moeten zijn afgegaan. Maar dat is zeker niet het geval en is de introductie van E10 eigenlijk geruisloos gegaan.

Nadeel E10

Elke autofabrikant bouwt feitelijk een auto op basis van regelmatig gebruik. Uitzonderingen zijn er altijd, zoals autogebruikers die maar heel summier rijden. Dus ééns per week een ritje van een paar kilometer heen en terug. Langdurige stilstand en/of korte ritjes zijn per definitie niet goed voor een auto. Het nadeel van E10 is dat door de toevoeging van extra bio-ethanol de houdbaarheid wat verkort wordt.

Wanneer je een autogebruiker bent die soms maanden met één tank brandstof doet, is het tanken van E5 premium benzine preventief een betere keuze. In die zin zou je kunnen zeggen dat iemand die misschien maar 4.000 km per jaar rijdt inderdaad genoodzaakt is duurdere benzine te tanken. Maar dan gaat het om enkele tientjes méér op jaarbasis. Ik wil dus benadrukken dat in uitzonderlijke gevallen E5 benzine een betere keuze is vanwege een langere houdbaarheid, hoewel ik voor het aantasten van de katalysator eerlijk gezegd wel de technische onderbouwing mis.

Een storing aan het systeem van uitlaatgasreiniging komt wel vaker voor. Meestal gaat het om een sensor en soms moet de katalysator vervangen worden. Deze storingen kwamen vroeger ook voor, ruim vóór de introductie van E10.