Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Accu van hybride Volvo kapot

Vraag gesteld door H.P.C. Welink op 29 juni 2022

Mijn Volvo dealer heeft geconstateerd dat de batterij van mijn hybride XC90 kapot is. Volgende week gaat de auto een dag naar de dealer om doorgemeten te worden. Men wilde nog niets zeggen over evt garantie. De auto is zes en half jaar oud, is verder als nieuw en is twee maanden geleden door Volvo nog getaxeerd op 38000 euro. De Consumentenbond adviseerde contact met u op te nemen: los van de garantie die een fabrikant geeft, is er ook een wettelijke garantie, wat mag je als levensduur van een elektrische batterij verwachten?
Ik hoor graag uw mening, met vriendelijke groet,
Hans Welink

Merk: Vovo
Type: Xc90
Bouwjaar: Kenteken van 30-12-2015
Brandstof: Benzine
 

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Uw dealer constateerde een kapotte HV-batterij van uw hybride Volvo. U vraagt of er sprake is van garantie.

Volvo geeft 8 jaar garantie op de aandrijfaccu van hybride en volledig elektrische modellen. Een kilometrage wordt niet opgegeven. Als het accupakket binnen de garantieperiode stuk gaat, dan wordt deze gerepareerd of vervangen. Een aantal fabrikanten heeft ook de zogenaamde state of health in de voorwaarden opgenomen. Dat is de capaciteit, de hoeveelheid energie die kan worden opgeslagen. Volvo geeft echter geen percentage op, maar de meeste automerken hanteren een grens van 70 procent. 

Uw accu wordt nog doorgemeten. Volvo geeft dus geen kilometrage op en state of health, ik hoop dan ook dat er geen beperkingen zijn en uw kapotte accu een normaal garantiegeval is. Mocht het onverhoopt anders lopen, dan hoor ik het graag. Misschien kunt u zich beroepen op wettelijke garantie, waarbij ook de kilometerstand van de auto relevant is. 

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.

 

Reacties

A. Duivenvoorde

Auteur - 5 juli 2023

Hoe is dat afgelopen?Heb namelijk het zelfde probleem.