Start/stop werkt niet

Vraag gesteld door C. van Alphen op 21 juni 2022

Het start-stop systeem van mijn Peugeot heeft nooit gewerkt. De reden die de dealer mij geeft is dat ik te korte ritten rijd. Lijkt logisch. maar na een rit van 1000km zou je toch mogen verwachten dat het start-stop systeem wel werkt, niet dus. Het groene eco-lampje gaat wel aan en uit maar het sart-stop systeem werkt niet. De Smart Driver kan mijn accu ook niet uitlezen. Nu vraag ik mij af of er wel de juiste accu gemonteerd is. Kan iemand mij aangeven welk type accu er gemonteerd zou moeten zijn zodat ik dit kan controleren.

Merk: Peugeot
Type: 2008 SUV Allure 1.2 Pure Tech 110pk
Bouwjaar: 2019
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 110

Antwoord van Jos

ANWB Expert


Ook na een lange rit blijkt het start/stop systeem van uw Peugeot 2008 niet te werken. U vraagt welke accu er gemonteerd moet zijn.

Volgens onze info betreft de accucapaciteit 70 Ah en is van het z.g. absorbed glass mat (AGM) type met 760 A. Wanneer dat op de betreffende accu staat vermeld moet dat dus goed zijn. Dan is dit overduidelijk een start/stop accu met de juiste originele specificaties. Maar let op: er zijn bijzonderheden waarbij de STOP-stand niet beschikbaar is.

De STOP-stand wordt niet geactiveerd als:

  • - het bestuurderportier geopend is,
  • - de veiligheidsgordel van de bestuurder losgemaakt is,
  • - de auto sinds de laatste start met de sleutel niet sneller dan 10 km/h heeft gereden,
  • - de klimaatregeling in het interieur dat niet toelaat,
  • - de voorruitontwaseming is ingeschakeld,
  • - er bepaalde bijzondere omstandigheden zijn (laadtoestand accu, motortemperatuur,...)

Het start/stop systeem werkt uitsluitend als de ladingstoestand van de accu boven de 80% is. De dynamo laadt de accu tot 80%, van 80% naar 100% wordt geladen bij afremmen op de motor. Als u het gaspedaal los laat wordt de dynamo maximaal bekrachtigd en zal dan maximaal laden. Zo kan het dus voorkomen dat óók na een lange rit, de laadtoestand van de accu het systeem niet in werking laat treden. Bij ritten op de snelweg wordt relatief weinig op de motor afgeremd en zal de ladingstoestand van de accu rond de 80% blijven hangen en het start/stop systeem niet werken. Bij langdurig stadsverkeer zou het systeem zich wel nadrukkelijker moeten laten gelden.