Waarom zijn er weinig auto's op gas te koop

Vraag gesteld door autogas op 16 februari 2018

Beste Hr.

Ik ben aan het overwegen om een auto op gas te kopen.Ik rij 17000km p.jaar.Maar als ik het aanbod van gas auto's zie tussen 2008 en 2012 met minder dan 175000km op de teller tot €5000,- dan zijn het er heel weinig.
Hoe komt dat eigenlijk.Ik heb het gevoel dat steeds meer mensen op gas blijven rijden,of dat gas rijden ook een beetje zijn beste tijd heeft gehad misschien.Het omslagpunt ligt bij ongeveer 8000km,dus voor 9000km meer zou ik eventueel gas gaan rijden.Maar als dat risico's met zich mee brengt omdat bv. de kleppen schade op kunnen lopen,is het dan wel verstandig om voor deze kmers.een auto op gas te kopen.Is het dan niet verstandiger om toch weer een benzine auto te kopen.Wat denkt u?

M.vr.gr. autogas

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U bent geinteresseerd in een gebruikte auto op LPG.

In LPG is de keus in het aantal occasions én in merken en typen veel kleiner. Veel merken zijn gestopt met de ondersteuning van LPG. Dat betekent nog niet dat ze verbieden LPG in te bouwen, maar dat de inbouw van een gasinstallatie wel gevolgen kan hebben voor de fabrieksgaratie. Op de occasionmarkt komen we dan vooral auto's tegen van merken die LPG wel ondersteunden. Dat is binnen het merk vaak ook beperkt tot één of enkele modellen. Voorbeelden zijn de Dacia's Sandero en Logan MCV, Chevrolet Spark, Opel Corsa en een enkele C4 Picasso. Vooral de Chevrolet Spark is gebruikt goed verkrijgbaar omdat hij nieuw kon profiteren van belastingvoordeel.

Zo'n auto op LPG rijdt in de calculatie pakweg 3 à 4 cent goedkoper per kilometer, als de onkosten voor onderhoud en reparatie binnen de perken blijven. De kans op onverwachte onkosten is bij LPG wel wat groter, waardoor het wat meer speculeren is. Veel voordeel is echt wel mogelijk met LPG, de echte zekerheidszoeker zal eerder een benzine-auto kiezen.