Auto heeft problemen binnen de garantie

Vraag gesteld door Es80 op 13 december 2018

Half augustus hebben we een Volvo V70 D2 (10-2012) 163 000 km automaat gekocht bij een bovag aangesloten garage, uiteraard met 6 maanden garantie € 1000 voor betaald.

We zijn er mee op vakantie geweest naar Frankrijk en al op vakantie slipte de automaat (schoot hoog in de toeren of hield soms in). Na de vakantie is de auto voor reparatie (ook nog een ander klein ding, wat keurig gefixt is) naar de garage gegaan, de auto was een week weg. Op de terugweg na het ophalen ervaarden we hetzelfde probleem, gemaild en gebeld. De auto is 2 weken later weer ter reparatie terug gegaan en een week weggeweest.

Dit herhaalt zich nog 2x waarbij bij de enerlaatste reparatie de gehele automatenbak gereviseerd wordt (wat ook echt nodig was werd verteld, de storing "automaat beperk beschikbaar" verscheen 2x op het dasboard, de auto schakelde niet terug) door een automatenspecialist. Donderdag de auto gehaald. De auto had hierna nog hetzelfde probleem, dus op vrijdag nog een keer naar de specialist en later doorgezonden naar de Volvo dealer voor het installeren van nieuwe software.

Hierna was het probleem nog steeds niet opgelost en zelfs erger (weer beperkt vermogen automaat melding), hoog in de toeren schieten, wegvallen vermogen en snelheid bij het wegrijden, op rotondes (wat gevaarlijk is!). We hebben de garage gebeld en gemaild en om een oplossing gevraagd, ruil gevraagd of een ontbinding van het koopcontract. De garage gaf aan nog een keer goed naar de auto te willen kijken. De auto is dinsdag weer opgehaald na een reparatie van 2 weken, ze erkenden en ervaarden zelf ook het probleem, de automatenspecialist heeft er nog een keer weer naar gekeken en ze hebben er zelf in gereden. Nu hebben we er gisteren, woensdag, een kilometer of 30 in gereden en helaas ervaren we weer hetzelfde probleem.

We hebben de auto 4 maanden, waarvan deze 6 weken bij de garage heeft gestaan, amper 5000 km gereden (terwijl we er normaal een dikke 2000-2500 per maand mee rijden. De auto is 5x voor een reparatie geweest voor hetzelfde probleem maar er is nog steeds niets opgelost.

We hebben geen rechtbijstandverzekering, de garage is ook zeker niet onwelwillend, ze hebben echt hun best gedaan, maar het probleem is dus nog steeds niet opgelost. Mogen we ruil/ontbinding eisen?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Medio augustus 2018 heeft u bij een autobedrijf (BOVAG) een gebruikte Volvo V70 D2 (10-2012/ 163.000 km) aangeschaft. De auto is geleverd inclusief zes maanden BOVAG-garantie. De afgelopen vier maanden is de auto al 4-5 keer voor hetzelfde gebrek aan de versnellingsbak (automaat) teruggewenst. Ook een gespecialiseerd bedrijf is er niet in geslaagd om het gebrek te verhelpen. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Wettelijke garantie
Nu de automatische transmissie ondeugdelijk blijkt, voldoet de auto niet aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst.

Herstel
Voor een beroep op conformiteit (art 7:17 BW) dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen. De verkoper dient het gebrek binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn verplichtingen na te komen.

Nu de verkoper hierin niet geslaagd is, heeft u recht op vervanging (andere gelijkwaardige auto) of ontbinding van de koopovereenkomst.

Bij ontbinding van de koopovereenkomst dient er ter zake de afschrijving rekening te worden gehouden met een gedwongen terugname door de verkoper, derhalve niet van een commerciële inruil! Desgewenst kunnen wij aan de hand van al de gegevens een dergelijke berekening voor u maken.

Geschillencommissie
Nu u de auto heeft aangeschaft bij een autobedrijf, dat aangesloten is bij de BOVAG, maakt dat u eventuele geschillen ter beoordeling kunt voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u oponze website.