Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Openen elektrische auto

Vraag gesteld door J. v.d. Grint op 14 april 2022

Ik zie veel EV's met elektrisch bediende portiergrepen. Nu kwam ik beroepshalve nogal eens bij ongevallen met auto's en auto's te water. Waar de bestuurder bewusteloos in bleek te zitten. En hoe kun je nu als buitenstaander (hulpverlener, politie, duiker, brandweerman) een portier  van een EV openen met van die elektrisch verzinkbare handgrepen? Ik maak mij daar erg zorgen over en weerhoud mij er ook van om een dergelijk EV te kopen. En wat is er dan mis met "gewone" handgrepen? (Hufter- en failproof)

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert


U heeft een vraag over de veiligheid van elektrische auto’s en dan met name het open maken van de portieren.

Verzonken deurklinken

Vanwege een lage luchtweerstand kiezen fabrikanten soms voor zogenaamde verzonken deurklinken. Dit is echter niet voorbehouden aan elektrische auto’s, zo maakt de Land Rover Range Rover Velar hier al een aantal jaren gebruik van (niet elektrisch) en hebben auto’s als een Nissan Leaf en de Renault Zoe dit weer niet.

In veel gevallen zijn de grepen handmatig bediend maar soms werken ze alleen elektrisch. Vaak komen ze automatisch naar buiten zodra de crashsensoren een aanrijding detecteren. Ook zijn de grepen in veel gevallen handmatig te bedienden. Een goed voorbeeld ziet u in de bijgevoegde uitleg op 1:40 Hyundai Ionic 5. Wanneer de auto niet is afgesloten is het uiteraard niet noodzakelijk om de sleutel te gebruiken. 

Lifehammers

Er zijn wel situaties denkbaar waarbij ze zouden kunnen falen, hetzelfde geldt echter voor de automatische portievergrendeling van 'gewone' auto’s. In dit soort gevallen is het helaas alleen maar mogelijk om een ruit te breken. Vandaar dat hulptroepen als politie, Wegenwacht, ambiance en brandweer altijd meerdere Lifehammers bij zich hebben.