Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nieuwe koppakking helpt niet

Vraag gesteld door I. Duwaer op 16 april 2022

Een maand geleden een kapotte koppakking laten vervangen en gevlakt. Na 2 weken zag ik toch weer olie vermengd bij de koelvloeistof. Monteur gaf aan dat het systeem wellicht niet voldoende was doorgespoeld, lijkt mij vaag als je hiervoor 1500 betaald hebt maar goed kan gebeuren. Nu weer 2 weken verder (een maand vanaf reparatie) zit het koelvloeistof"bakje" zeker voor 4/5 centimeter weer vol met olie. Alle koelvloeistof is eruit. Ik ben absoluut geen monteur en al blij als ik veilig van A naar B kom, maar zo op het internet te lezen kan een compleet nieuwe koppakking niet zomaar opnieuw kapot gaan. Dus ik vraag mij nu af kan dit gebeuren? Of waar ik aan denk is dat ze nooit een nieuwe koppakking erin hebben gezet en in dus waarschijnlijk 'opgelicht' ben. Ik ga dinsdag weer direct terug naar de sprint maar omdat ik er dus totaal geen verstand van heb, praten ze mij altijd hele dure reparatie kosten aan plus ik kan niet checken of het ook echt gedaan is. Wat is uw advies?

Merk: Peugeot
Type: 207
Bouwjaar: 2006
Brandstof: Benzine
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert


Uw garage heeft een maand geleden een nieuwe koppakking gemonteerd vanwege de omschreven verschijnselen. Helaas blijft het euvel aanwezig; olie in het koelsysteem.

De reparatie

Ik ga er wel vanuit dat de koppakking daadwerkelijk vervangen is en de cilinderkop gevlakt. Maar dan moet dat wel het gewenste resultaat opleveren. In theorie zou de reparatie niet vakkundig kunnen zijn uitgevoerd, dus simpelweg een menselijke fout, maar het kan ook zijn dat de cilinderkop een klein scheurtje heeft. Dus dat de garage veronderstelde dat de koppakking lek was terwijl een haarscheurtje in de cilinderkop ook soortgelijke verschijnselen kan geven.

Garage aanspreken

Maar een feit is dat u terug moet naar de reparateur omdat het omschreven defect niet is verholpen. Daar kunt u gerust de garage over aanspreken. Indien nodig verwijs ik u naar ons Stappenplan klachten na reparatie wanneer de betreffende garage zich van zijn verantwoordelijkheden onttrekt.