Hoog brandstofverbruik Volvo V60 T3 met aangekoppelde caravan

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 21 april 2022

De auto is net gekocht. Er stond 58000 op de teller. Wij zijn de 3e eigenaar. Met de aanschaf ervan zijn we tevreden. Een solide auto, dat wilden we. En hij moest onze Caravan, een Buerstner Flipper 4.60 TL met gemak kunnen trekken.
Het is een automaat, met handbediening.
Technisch max. massa geremd mag 1500 kg zijn. De Buerstner beladen weegt ongeveer 1300 kg.
De Buerstner mag tot 1350 worden beladen. De caravan hangt er stabiel achter. Zwaardere spullen bewaren we in de bagageruimte van de auto. Wij zijn met 2 personen en n hond.
We hebben dezelfde route gereden als anders. De tankinhoud van de V 60 is 68 liter. Op de boordcomputer zagen we een verbruik van 14 liter op 100 km. Dat is veel. We hebben van tankbeurt naar tankbeurt gerekend en komen op een verbruik van 1 liter op 7,4 km.
Geen tegenwind, helemaal geen wind. Geen regen. Ideale omstandigheden. Afwisselend Snelweg tot Bruxelles, dan Route Nationaal, Franse Ardennen en de heuvels van de Champagne. Daarna binnendoor van Noord naar Zuid door de Bourgogne.
Op de snelweg en Route Nationale, verbruik 1:7,4. Gereden in de Drive, automaat. Door de heuvels Bourgogne, 1:7,3 op de handbediening.
We zijn geen wilde rijders, anticiperen, niet veel remmen en weer optrekken. Dit verbruik kennen we niet. Hoe kan dit. Hij slurpt benzine.
Om te vergelijken, we reden een Peugeot Partner
Diesel, 1.6 HDI, met dezelfde caravan en een gemiddeld verbruik, tijdens onze 4 weekse vakantie van 1:11,7
Reis, en verblijf op de camping. Dit alleen om aan te tonen, dat we zuinige rijders zijn.
Wat doen we verkeerd.

Merk: Volvo V 60
Type: T 3
Bouwjaar: 2017
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 112 kW

Antwoord van Jos

ANWB Expert


Uw vorige auto was beduidend zuiniger met brandstof bij een aangekoppelde caravan. U vraagt zich af waarom uw auto zo nadrukkelijk meer verbruikt.

Meerverbruik

Wanneer ik kijk naar het gemiddelde praktijkverbruik van uw huidige auto dan kom ik uit op bij benadering 1:13. Het brandstofverbruik van een auto en caravancombinatie levert een onvermijdelijk meerverbruik op van ruwweg 30-60 procent en is eigenlijk een geaccepteerd noodzakelijk kwaad. In uw geval zou je kunnen spreken van een meerverbruik van pakweg 45 procent en is dat zeker niet buitensporig.
Natuurlijk is het meerverbruik ook afhankelijk van bepalende factoren als totale massa, soort caravan, rijstijl en rijomstandigheden. Maar zeker óók het motorkarakter en vooral ook de hoofdbrandstof waar de betreffende motor op draait.

Peugeot Partner

Ik weet niet van welk bouwjaar uw Peugeot Partner was maar wellicht al per definitie een stuk lichter in gewicht dan uw huidige auto. Daarbij komt ook dat een diesel in de regel een beter rendement heeft. Dus gemiddelde méér haalt uit een liter brandstof. Bij benadering draait een Peugeot Partner 1.6 HDI gemiddeld rond 1:17 en is het motorkarakter van een diesel ook zodanig dat het meerverbruik met aangekoppelde caravan ook wat minder dramatisch is. Dat verklaart ook wel het verbruik van 1:11,7.

Conclusie

Dus feitelijk is het wat vergelijk betreft een ongelijke strijd. Enerzijds een (vermoedelijk) beduidend lichtere auto én met een dieselmotor aan boord die min of meer is uitgevonden om als werkpaard te dienen, met onderaan de streep ook een gunstiger verbruik. Ik begrijp dat u de intentie heeft zuinig te willen én kunnen rijden. Maar de extra massa van de aangekoppelde caravan én vooral als brandstof slurpende windvanger, maakt een diesel op papier per definitie de winnaar. De hogere brandstofprijs en een hoger MRB tarief niet per meteen goedkoper en verklaart ook de dalende populairiteit van diesels. Maar het gemeten verbruik van uw Volvo is wat het is. Met een schuin oog kijken naar uw vorige auto is dus eigenlijk een onterechte vergelijking.