Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ford slaat soms af

Vraag gesteld door M. Vis op 20 april 2022

Sinds een half jaar slaat de Ford C-max 1.6 tdci ongeveer eens per week af na een koude start. Het herstarten kost vervolgens heel veel moeite, d.w.z. twee minuten met de startmotor aan voor hij aanslaat. In gedachten heb ik de wegenwacht al gebeld, maar uiteindelijk start hij uiteindelijk wel tot dusver.

Als je de motor op toeren houdt na het starten slaat hij niet af.  Dit is echter niet mogelijk als je eerst een stukje achteruit rijdt, en dan de auto in de eerste versnelling zet. Na een minuut komt het probleem niet meer terug.

De nokkenassensor gaf een storing en is twee maanden vervangen. Maar het probleem is niet opgelost.

De dynamo, accu en brandstoffilter zijn vorig jaar vervangen, en zouden nog goed moeten zijn.  Uitlezen geeft geen foutmelding. Wel kun je aan de toerenteller zien, dat het toerental stationair niet helemaal constant is.

Heeft u een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Merk: Ford
Type: C-max
Bouwjaar: 2010
Brandstof: Diesel
Motorvermogen: 109
 

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert


Uw Ford slaat sporadisch af vlak na het starten en slaat dan met veel moeite weer aan.

Een zekere diagnose is alleen te stellen door te meten op de motor op het moment dat deze niet aanslaat.

Brandstofdrukprobleem

Een veel gehoorde klacht bij deze motoren is een brandstofdrukprobleem. De auto slaat hier geen foutcodes van op, wat het zoeken naar de storing bemoeilijkt. Dit brandstofsysteem maakt geen gebruik van een brandstofpomp in de tank en zal dus altijd zelfstandig brandstof moeten aanzuigen en onder de gewenste druk moeten zetten. Het kan gebeuren dat onder bepaalde omstandigheden de brandstofleiding niet voor 100% gevuld is met brandstof waardoor de druk eventjes terug loopt. Zodra de raildruksensor een te lage druk signaleert zal de brandstofinspuiting gestopt worden waardoor de motor afslaat en pas weer aanslaat op het moment dat de druk weer voldoende is. Een eerste controle van de garage moet dus zijn om het complete brandstofaanzuigsysteem te controleren op eventuele lekkages. Verdacht zijn hier aansluitingen op brandstoffilter, pomp en tankelement. 

Wegenwacht

Eventueel kunt u een volgende keer dat het probleem zich voordoet de Wegenwacht bellen. Hij kan op dat moment de brandstofdruk meten en hopelijk slaat de auto dan niet gelijk aan waardoor hij kan controleren of het probleem inderdaad hierdoor veroorzaakt wordt. De ervaring leert dat de auto dan na enig doorstarten weer loopt maar waarschijnlijk is er dan meer duidelijkheid over een oorzaak.