Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Bij activeren cruisecontrol gaat de rijmodus in de ''power'' positie

Vraag gesteld door M. Wijnakker op 5 februari 2022

Wanneer ik bijvoorbeeld 80 km per uur rijdt geeft de ecometer een bepaalde stand aan. Wanneer ik nu bij deze snelheid de cruise control activeer dan gaat de ecometer meer naar powerstand dus geeft meerverbruik aan. Deactiveer ik de cruise control terwijl ik de snelheid gelijk houdt dan zakt ook de ecometer weer een stukje. 

Merk: Hyundai
Type: Kona hybrid
Bouwjaar: 2020
Brandstof: Benzine

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert


Het valt u op dat de ecostand min of meer gepasseerd wordt bij de ingeschakelde cruisecontrol van uw Hyundai Kona Hybrid en de wijzer in de ''power'' zone komt.

Verklaring

Deze opmerking ben ik eerder tegengekomen bij dezelfde auto maar is op zich wel verklaarbaar. Dat heeft ermee te maken met dat een (adaptieve) cruisecontrol, om snel te kunnen anticiperen op de situatie, een snelle gasrespons moet hebben. In de ecozone verloopt dat allemaal wat trager maar in de ''powerzone'' reageert de auto een stuk adequater wanneer de situatie bijvoorbeeld vraagt te versnellen om weer naar de ingestelde snelheid te gaan. In de ecostand zou dat een stuk trager gaan en zal dan weer als onwenselijk worden gezien. Je verwacht immers dat de cruisecontrol heel verfijnd z'n werk doet en dan is eigenlijk de ''powerzone'' zijn werkgebied. 

Functie cruisecontrol

Een hoger verbruik als bijkomend effect lijkt dan het beoogde doel voorbij te schieten. Maar de cruisecontrol heeft voornamelijk als functie het comfort van de bestuurder te verhogen. Met name dus om je rechter voet wat te ontlasten wanneer deze over een langere afstand de auto op de gewenste snelheid moet houden. Een constante snelheid kan uiteindelijk ook een positief effect op het brandstofverbruik hebben.

Zonder cruisecontrol

Echter zonder cruisecontrol ben je veel meer in staat te anticiperen op toch vaak onvoorspelbare situaties binnen het stedelijk verkeer. Soms laat je even je gas los in een bepaalde verkeerssituatie, om vervolgens kort daarna weer gas bij te geven om je weg te vervolgen. Met een ingeschakelde cruisecontrol zie je dat om het systeem in werking te houden, vaak pas laat een remactie wordt uitgevoerd. Dat levert in de regel toch een wat onrustiger rijgedrag op dan wanneer je wat meer met je gaspedaal kunt anticiperen en de auto soms kunt laten uitrollen zonder het rempedaal te hoeven beroeren. Uiteindelijk kan dat juist ook weer een gunstiger brandstofverbruik opleveren, omdat je met de rechtervoet en vooruitziende blik zélf de vermogensmeter wat beter binnen het eco-gedeelte kunt houden.