Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Carbon cleaning aan te raden?

Vraag gesteld door M.R. Ribbens op 11 januari 2022

Ik kom de laatste tijd best vaak reclame tegen m.b.t het carbon cleanen van de motor. Zo zou het voor zorgen voor :
- stillere motor
- soepeler rijden
- zuiniger rijden
- meer vermogen

Hierbij wordt de auto/motorblok aan een machine gekoppeld welke ervoor zorgt dat alle aanslag in de motor oplost.

Mijn vraag is of dit echt werkt en of het aan te raden is om eens in de zoveel tijd te laten doen.

Mijn auto betreft een Mercedes C200 CDI uit 2005, met inmiddels zo’n 220.000 km op de teller. De auto rijdt overigens nog prima. Hoewel de dieselmotor niet heel “stil” is. Derhalve overweeg ik om zo’n behandeling te laten doen.

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

 

Uw Mercedes doet het prima en u vraagt of interne reiniging dmv carbon cleaning te adviseren is.

Interne vervuiling is een probleem wat vaker voor komt. Vooral benzinemotoren met directe injectie kunnen hier last van hebben maar ook bij dieselmotoren kan inwendige vervuiling voor problemen zorgen. Dit soort vervuiling komt voornamelijk voor bij auto’s die veelvuldig lage toerentallen rijden. In landen waar mensen voornamelijk lange afstanden rijden met hogere snelheden spelen dit soort problemen nauwelijks.
Of carbon cleaning ook echt succesvol is is slecht te zeggen, hiervan kennen we te weinig voorbeelden. Het is voornamelijk iets wat mensen ervaren en waar weinig onderzoek naar gedaan is. Ik kan u dus ook niet bevestigen of het slim is om dit preventief uit te laten voeren. Het is een eigen overweging en hangt ook van de prijs af. Maar het is niet zo dat de gemiddelde diesel dit soort preventieve behandelingen nodig heef

 

Reacties

P. Bos

Auteur - 15 februari 2024

En meneer P. Bollen werkt ook bij Carbon Cleaning Almelo ? De hoofd oorzaak van een vervuilde motor is dat we allemaal zuinig en met een laagtoerental moeten rijden voor het milieu en de portemonnee, en/of veel korte stukjes, denk aan stads verkeer.
 

P. Bollen

Auteur - 6 augustus 2023

Ik heb het ook laten doen. Mijn Ford focus 1.8 flexfeul bwj 2008. Heeft 338.000 op de teller staan. Mijn waarschuwings motorlampje branden op geel. Dus ben ik langs de garage gegaan. Ze hingen de co² meter aan de uitlaat. En de co² was veel te hoog. En zei dat katalysator is kapot. Via de computer schakelde hij het waarschuwingslampje uit. De monteur zei . Als lampje weer gaat branden. Dan heeft het met de katalysator te maken. Na 2 dagen ging het gele motor waarschuwingslampje weer branden. ff later zag ik reclame op fb voorbij komen. Dus ik een afspraak gemaakt. Na de behandeling. Rij ik al weken weer rond. Het  gele waarschuwings motorlampje brandt niet meer. De motor is veel stiller geworden. Meer vermogen. Zuiniger in brandstofverbruik. Loopt weer normaal staionair 800 rpm . Voorheen 1200 rpm. En in de motor zat een flinke tik. Die is óok niet meer hoorbaar. En soms bleef het gas hangen bij 2000 a 3000 rpm. Ook dat probleem is opgelost. En dit alles zonder dat er aan de motor gesleuteld is . En dat voor een bedrag van € 145.- . En ook nog eens aan huis. Daarna weer langs de garage gereden. De co² meting. Zat net iets boven de fabrieksopgave