Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motorproblemen na verval fabrieksgarantie

Vraag gesteld door J. Hummel op 8 december 2021

Wij hebben in oktober 2017 bij van Mossel in Heemskerk een nieuwe 2008 gekocht.
De laatste tijd voelde ik tijdens het rijden dat de auto een beetje inhield.
De garage heeft de auto woensdag onderzocht en kwam tot de conclusie, dat een van de drie cilinders te weinig compressie leverde. Herstel betekend een nieuwe motor volgens de garage. We zijn enorm geschrokken van dit slechte nieuws. De kilometerstand is ca.83000. Peugeot komt binnenkort met een voorstel. Wat is uw advies en wat moeten we doen?

Merk: Peugeot
Type: 2008
Bouwjaar: 2017
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 110

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft in oktober 2017 een nieuwe Peugeot 2008 gekocht. Onlangs merkte u dat de auto tijdens het rijden inhield. Uw onderhoudsgarage heeft geconstateerd dat een van de cilinders te weinig compressie levert en de motor moet worden vervangen. U bent nog in afwachting van het voorstel van de garagist, maar wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Conformiteit

Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, zijn afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. De koper zal moeten bewijzen dat er sprake is van een gebrek wat hij niet hoefde te verwachten en dat het gebrek, althans de oorzaak daarvan al bestond op het moment van levering.

Gebrek

Als de motor van een auto niet werkt, is de auto niet geschikt voor normaal gebruik. Bij normaal gebruik en onderhoud hoeft u als koper niet te verwachten dat de motor na 4 jaar en 83.000 km vervangen moet worden. Naar mening van onze Automotive Experts, is er sprake van een gebrek in de motor wat u niet hoefde te verwachten en waarvan de oorzaak al aanwezig moet zijn geweest op het moment dat de auto werd afgeleverd.

Rechten bij non-conformiteit

Als een product gebrekkig is en dit gebrek al bestond op het moment van aflevering dan kunt u van de verkoper o.a. kosteloos herstel van het gebrek vorderen. De verkoper zal het gebrek binnen een redelijke termijn moeten. Nadat u de verkoper schriftelijk hebt verzocht om herstel en de verkoper niet binnen een redelijke termijn het gebrek verhelpt of wilt verhelpen, dan kunt u het herstel door een derde laten uitvoeren en de kosten op de verkoper verhalen.

Verkoper of fabrikant

De fabrikant/importeur kan buiten de fabrieksgarantie niet rechtstreeks worden aangesproken tot kosteloos herstel door een (consumenten)koper. Op grond van de Nederlandse wet kunt u uw rechten bij non-conformiteit alleen inroepen tegenover de verkoper van het product. De fabrikant/importeur kan uiteraard wel uit coulance een aanbod doen. Als de fabrikant/importeur geen bijdrage wil leveren aan het oplossen van een probleem met een door haar geproduceerde auto, dan beperkt dit de rechten van de koper tegenover de verkoper niet.

Conclusie

Ik raad u aan om het voorstel van de importeur af te wachten. Als het voorstel inhoudt dat u een bijdrage aan de herstelkosten moet betalen, dan is het raadzaam om de verkoper aan te spreken tot kosteloos herstel op grond van art. 7:17 jo. 7:21 BW. U zult moeten bewijzen dat u het gebrek niet hoefde te verwachten en dat het gebrek al aanwezig was op het moment van aflevering. Op basis van de beschikbare informatie, voorzie ik daarmee geen problemen.

Als u er onderling niet uitkomt, kunt u om bemiddeling vragen bij de Bovag en/of het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer weten?
Klachten na aankoop - ANWB
Garantie - ANWB