Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kwaliteit motor Audi A6 2.8 liter

Vraag gesteld door op 14 november 2021

N.a.v. topic 'Er is een fabrieks (zuigers) probleem met de TFSI motoren van Audi'
(Vraag gesteld door Tappie14 op 23 augustus 2016)
vraag ik me af of dit wellicht ook speelde bij decFSI motoren? Zijn er andere specifieke zaken waar bij deze 'generatie' Audi op moet worden gelet? Is dit overigens met een ketting of riem?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De distributiekettingen kunnen oprekken en rammelen bij o.a. de genoemde 2.8 liter versie. Dit rammelende bijgeluid laat zich meestal horen bij de koudstart, met soms ook storingscodes als gevolg en is een zeer prijzige maar noodzakelijk ingreep onvermijdelijk om een kostbare motorschade te voorkomen.

Het olieverbruik waar u aan refereert heeft voornamelijk betrekking op de wat oudere generatie 1.8 en 2.0 TFSI versies, met andere zuigers en zuigerveren als noodzakelijke oplossing. Dat geldt niet voor deze 2.8 l die op dat gebied verder geen slechte reputatie heeft. De A6 kan best weleens wat kleine mankementen vertonen maar wordt zeker niet versleten als onbetrouwbaar. Een feit is wel dat een 11 jaar oud A6 met 175.000 op de teller én met automatische transmissie de nodig aandacht verdient vóór de koop. Er kan immers best sprake zijn van achterstallig of uitgesteld onderhoud als erfenis van de vorige berijder. Misschien ook tijdig weggedaan vanwege noodzakelijke werkzaamheden in de nabije toekomst. Dan zou een dergelijke koop met 6 maanden Bovag garantie u wel de nodige zekerheden kunnen geven om indien nodig daar gebruik van te kunnen maken. De auto is immers technisch best complex met véél opties aan boord, en kan het herstel soms onaangenaam duur zijn.