Coulance voor defecte ketting oliepomp

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 30 november 2021

Mijn auto heeft 152000 km gereden en deze is altijd dealer onderhouden. Nu is laatst de ketting van de oliepomp gebroken. Deze is reeds vervangen door de Opel Dealer, Kan ik hiervoor een coulance aanvraag indienen. De dealer gaf al aan dat er geen kans van slagen is, om dat ze nu bij de psa groep horen. En ze daar nu niet meer zo makkelijk mee zijn. Wat zouden jullie adviseren?

Merk: Opel Astra
Type: sports tourer
Bouwjaar: 2015
Brandstof: Diesel
Motorvermogen: 110
 

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of u voor een defecte oliepompketting nog coulance kunt aanvragen.

Als u een auto koopt mag u redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Dit houdt een redelijke levensduur bij normaal gebruik en onderhoud in. De vraag is of dit gebrek bij dit bouwjaar en deze kilometerstand iets is dat u zeker niet hoefde te verwachten. In dat geval zou u de verkoper aan kunnen spreken voor (een deel van) de kosten van herstel.

Echter bij deze tellerstand is wat mij betreft niet de concrete conclusie dat dit defect buitensporig is. Ik begrijp dat het niet helemaal in de lijn der verwachting ligt maar na 152.000 km is van non conformiteit toch eigenlijk geen sprake.

Een coulanceregeling wordt aangeboden door de verkoper óf fabrikant en is niet iets waar je per definitie recht op hebt. Maar een verzoek indienen kan natuurlijk altijd. Dat doe je in de regel bij de verkoper en niet de importeur die feitelijk voor de consument niet de verkoper is. De verkoper geeft u echter weinig kans bij de importeur vanwege de PSA overname. Eerlijk gezegd verwacht ik van deze importeur ook geen coulante bijdrage. Maar coulance kan ook door de dealer aangeboden worden en hangt dus niet af van de welwillendheid van de importeur. Ik vrees echter dat bij deze kilometrage niemand bereid is wat water bij de wijn te doen. De dealer zal zich verschuilen achter het standpunt van de importeur en niet gauw zélf zijn portemonnee trekken.