Audi A3 op aardgas

Vraag gesteld door A. van der Horst op 15 november 2021

Er staan (zie Gaspedaal) meerdere Audi's A3 op CNG bouwjaar rond 2014 te koop, tegen aantrekkelijke prijzen. Op diverse fora meldt men problemen met het rijden op CNG met deze auto's, zie:
https://www.audiforum.nl/forum/model-specifiek-forum/audi-a3/8v-2012-2020-/120790-g-tron-vervuiling-injectoren.html
Stotteren bij optrekken, injectoren vervuild, afstelling cilinders, lambdasonde storing? Is dit een structureel probleem bij deze auto's? Zo ja, kostbaar om dit te verhelpen? Of voorkom je het met specifiek onderhoud?

Merk: Audi
Type: A3 GTron
Bouwjaar: 2014
Brandstof: CNG
Motorvermogen: 110 pk / 1395 CC
 

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De aardgas versie van de Audi A3 heeft eigenlijk maar 1,5 jaar in de Nederlandse prijslijst gestaan. Dat marktaandeel is erg klein geweest en zijn wellicht om die reden de klachten vanuit de praktijk ons niet direct bekend. Maar in het algemeen zien we wel dat het rijden op aardgas/groengas hogere onderhoudskosten laat zien. De klepspeling dient bij bepaalde merken frequenter gemeten te worden en sommige fabrikanten schrijven zelfs regelmatig een compressietest voor. Ook het onderhoud dient vaak frequenter te moeten worden uitgevoerd.

Een feit blijft dat er bij aardgas/groengas (CNG) en LPG sprake is van een verhoogde slijtage aan de kleppen en klepzittingen. De klachten op het genoemde forum zijn gerelateerd aan inwendige vervuiling van het brandstofsysteem en is een LPG of aardgas auto dat ook niet helemaal vreemd. Wellicht is dat ook een reden waarom slechts alleen de Dacia Duster en Sandero nog nieuw geleverd worden op LPG en de Skoda Octavia als enige met een CNG installatie. De moderne generatie auto is té nadrukkelijk ontworpen om op benzine te draaien en kan LPG of aardgas soms gemakkelijk een storende factor zijn. En wanneer duurzaamheid en betrouwbaarheid in de knel komt, ziet een fabrikant er op den duur tóch maar vanaf.

De genoemde problemen op het forum zou je kunnen terugvoeren op verkleefde en vervuilde injectoren. In het ergste geval zullen die vervangen moeten worden en is een inwendige motorreiniging ook niet uitgesloten. Dat zijn kostbare en kennelijk vaker terugkerende ingrepen en blijkt in theorie goedkoper rijden, in de praktijk toch vaak duurder te zijn vanwege méér noodzakelijke reparaties en hogere onderhoudskosten.