Verwachte actieradius is na elke keer opladen anders

Vraag gesteld door J. Kievits op 27 oktober 2021

Ik heb sinds juli 2021 een volkswagen e-up!. Maximale laadcapaciteit volgens de brochure is 260 km. Wanneer is de accu laadt blijkt dat de actieradius bij een volledig lading te wisselen. Dan is deze tot 247 km, dan 206, daarna weer 227 etc. Volgens de garage komt dit vanwege de temperatuur en de rijstijl van de laatste rit. Dat de temperatuur een belangrijke invloed heeft op de actieradius is algemeen bekend. Maar geldt dit ook voor het maximum dat de accu geladen kan worden? En is de rijstijl van belang? Graag uw reactie.

Merk: Volkwagen
Type: E-UP!
Bouwjaar: 2020
 

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft vragen over het laden van uw elektrische Volkswagen. De actieradius zoals die op het schermpje wordt weergegeven is een verwachting op basis van de temperatuur op dat moment en de rijstijl/rij-omstandigheden zoals die in het recente verleden was. Als u bijvoorbeeld een lange snelwegrit achter de rug heeft en meteen daarna de accu volledig oplaadt, dan zal de verwachte actieradius naar verhouding laag zijn. Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Als u daarna rustig door de stad rijdt of op een 60 km-weg, dan kan de verwachte actieradius tijdens het rijden ook oplopen. 

Bij lage temperaturen is de actieradius van een elektrische auto lager omdat de accu minder presteert bij kou. Tegelijk wordt er meer stroom verbruikt voor verwarming. Opladen bij kou duurt wel langer dan bij pakweg 20 graden Celsius. De accu wordt wel bij elke temperatuur helemaal opgeladen.