Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Lane Keep Assist niet definitief uitschakelbaar

Vraag gesteld door op 10 november 2021

Bij de garage zeggen ze dat dit voor veiligheid is maar ik vind het storend dat ik in een nieuwe auto rijd en het stuur trilt en de auto wordt van links naar rechts getrokken. Ik heb bij de garage al enkele keren gevraagd om dit uit te zetten. Maar ze zeggen dat dit niet kan/mag ivm veiligheid. Ik vind het schijnveiligheid. Heeft u een idee of mogelijkheid waarin staat dat dit wel definitief uitgezet kan worden? In mijn vorige Tucson zat dit er ook op maar stond nooit.

Merk: Hyundai
Type: Tucson
Bouwjaar: 2021
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 110.10 kw

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Lane Keep Assist (LKA)

Dit is een iets geavanceerdere variant van Lane Departure Warning. Het systeem geeft niet alleen een waarschuwing wanneer je de rijstrook onbedoeld dreigt te verlaten, met kleine stuurcorrecties zal hij het ook proberen te voorkomen.

Ik begrijp dat u het vervelend vindt dit systeem steeds uit te moeten zetten wanneer u de auto gestart heeft. U ervaart het systeem als storend en dat geldt ook voor het steeds maar weer uitschakelen. Maar het definitief uitschakelen zal softwarematig naar verwachting inderdaad niet kunnen en zal de dealer/importeur daar ook geen medewerking toe verlenen. Uw auto scoort volgens Euro NCAP
een zeer hoge veiligheidsstandaard, mede door de aanwezigheid en de werking van dit soort veiligheid verhogende rijhulpsystemen. Definitief permanent uitschakelen zou dan een ongewenste ingreep zijn en staat veiligheid voor een fabrikant té hoog in het vaandel om aan uw wens te kunnen en willen voldoen.

 

Reacties

P. Ebbers

Auteur - 11 april 2024

Het zou fijn zijn als de huidige wegbelijning rekening zou houden met lane assist. Er zijn in mijn omgeving veel voormalige 80 wegen die, nu ze 60 zijn, kunstmatig versmald zijn door de middellijn weg te halen en de lijnen aan de zijkanten erg ver naar binnen te trekken. Ik moet bij een tegenligger wel over de zijlijn. Echter rukt de vrij brute lane assist van mijn ID3 me dan weer terug richting tegenligger. Ronduit gevaarlijk. Ik zet dus ook mijn lane assist op zulke wegen uit.