Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Geen fabrieksgarantie meer

Vraag gesteld door J. Sikking op 14 oktober 2021

Ik heb mijn auto nieuw gekocht op 16 november 2018 bij Fakkert in Hoorn, inmiddels failliet. Ik heb vorig jaar bij de Groet, Mazdadealer in Den Helder aangegeven bij de grote beurt dat mijn zijspiegels niet goed wekten. Er werd toen niets gevonden. We zijn nu een jaar later en het probleem is er nog. Maar het valt niet onder garantie zegt Groet, omdat de auto tenaam is gesteld in februari 2018. Dat wist ik niet. Mij is verteld dat ik 3 jaar garantie heb. En ook een navigatie-update, gedurende 3 jaar na aankoop, loop ik nu mis. Kan ik toch aanspraak maken op wettelijke garantie? Of pies ik naast de pot.

Merk: Mazda
Type: cx5
Bouwjaar: 2018
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 165

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Omdat uw auto ruim eerder op kenteken is gezet dan het moment dat deze Mazda in uw bezit kwam wordt het defect aan de spiegels onder fabrieksgarantie afgewezen.

Het standpunt van deze dealer is formeel juist. Fabrieksgarantie gaat bij auto's in op het moment dat de auto op kenteken wordt gezet. Dit staat dan ook in de garantievoorwaarden beschreven. Helaas is de oorspronkelijke dealer niet meer voor nadere uitleg beschikbaar, maar enigszins merkwaardig dat een veel eerdere tenaamstellingsdatum u destijds is ontgaan en wellicht ook verzwegen door de betreffende dealer. Maar fabrieksgarantie is niet per se gebonden aan de dealer van toen. En vorig jaar heeft u bij de huidige dealer al een defect aan de spiegels gemeld maar echter niets gevonden. Met terugwerkende kracht kunt u dan alsnog een beroep doen op de toen nog geldende fabrieksgarantie. Het gaat immers om het moment van de klachtenmelding. Dat de huidige dealer destijds niets kon vinden maar nu wel maakt het van uw kant volstrekt gerechtvaardigd daar aan te refereren. Hopelijk dat in de onderhoudshistorie van uw auto die opmerking ergens genoteerd staat.

Het defect is binnen de garantietermijn gemeld en mag u de huidige dealer daar best nog wat stelliger op wijzen. En uw opmerking over wettelijk garantie is zeker ook relevant. Ik weet niet exact het defect van de spiegels om een inschatting te kunnen maken wat u als levensduur in alle redelijkheid had mogen verwachten. Maar binnen ruim 3,5 jaar lijkt me die levensduur per definitie non-conform. 

Wat de navigatie update betreft piest u inderdaad wel achter de spreekwoordelijke pot. Helaas. Maar op basis van mijn bovenstaande betoog ben ik toch van mening dat deze dealer de garantie klacht van toen nu niet ineens kan afwijzen. En anderzijds zou hij ook zijn nek kunnen uitsteken om op basis van het non-conformiteit een passende regeling te treffen. Desnoods ook in samenspraak met de importeur wanneer hij zich formeel niet aansprakelijk voelt voor een auto die hij niet geleverd heeft.