Rempedaal zakt weg

Vraag gesteld door E. van der Velden op 11 september 2021

Mijn rempedaal is gewoon hard als de motor uitstaat. Met een lopende motor zakt het pedaal langzaam naar onder. Ik heb de remcilinder, rembekrachtiger, abspomp, terugslagklep van het vacuum en remolie vervangen. nog steeds het zelfde probleem. mijn auto is een vectra C.
wat kan ik nog doen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U geeft aan dat het rempedaal bij uitgeschakelde motor hard bovenin staat maar bij draaiende motor wegzakt naar onderen.

Feitelijk is dat een normaal verschijnsel. Tot zekere hoogte natuurlijk. Met draaiende motor zorgt het motorvacuüm ervoor dat de rembekrachtiger in werking treedt. Staat de motor uit en valt het vacuüm weg, dan heeft het pedaal bovenin véél druk maar het daadwerkelijk vertragen vraagt van de bestuurder in een rijdende situatie véél pedaalkracht om de auto tot stilstand te krijgen. Start je de motor, dan komt het vacuüm er weer bij en zakt het pedaal wat naar onderen en voelt wat sponziger aan maar remt véél beter dan zonder bekrachtiging. Het harde pedaal doet anders vermoeden maar dat is dus niet zo.

De rembekrachtiger is om die reden dus feitelijk al heel lang een welkome uitvinding om goed gedoseerd en met relatief weinig spierkracht te kunnen remmen. Dus zoals u het verschijnsel omschrijft lijkt het mij in eerste instantie een heel normaal en gebruikelijk verschijnsel. Tenzij u met druk op het pedaal merkt dat het pedaal volledig wegzakt tot op de bodem, dan is er uiteraard wezenlijk iets aan de hand en remt de auto in zo'n situatie niet of nauwelijks. Dan lijkt me dat een inwendig probleem van de hoofdremcilinder die als het ware inwendig lekt en dan vervangen moet worden. Maar voelt u bij draaiende motor ergens halverwege de pedaalslag weldegelijk remdruk en zakt niet volledig weg, dan zou het remsysteem al rijdend zónder klachten moeten functioneren. Dus ik twijfel of er écht iets aan de hand is. Probeer maar bij een willekeurige andere auto die dit natuurlijke verschijnsel ook heeft.