Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kogeldruk C3 voor fietsendrager met e-bikes

Vraag gesteld door R. van Daalen op 26 augustus 2021

Wij hebben een citroen C3 en zouden graag 2 e-bikes gaan vervoeren voor fietstochtjes buiten onze eigen omgeving. Nou lopen we alleen tegen het volgende probleem aan. We zouden nog een trekhaak moeten laten monteren want deze is nog niet aanwezig. Nu geeft het boekje van onze auto een kogeldruk aan van 46 kilo en zegt de dealer dat dit 56 kilo is. De fietsen zijn zonder accu 26,2 kilo per stuk daar komt dan nog het gewicht bij van de fietsdrager van gemiddeld 20 kilo dan kom ik dus totaal op zo’n 72 kilo. Er zijn wel trekhaken te koop die dit zeggen te kunnen dragen maar ik snap dat de kogeldruk leidend is. Maar hoe is dit nu wel te realiseren. Als ik naar de officiële cijfers kijk dus niet, maar je struikelt op een mooie dag over de (veelal kleine) auto’s met fietsendragers en e-bikes. Het zou dus toch moeten kunnen. Zijn al deze weggebruikers onverantwoord bezig of is het in ons geval ook gewoon mogelijk.

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

De maximale kogeldruk van uw auto is niet voldoende voor de twee e-bikes die u graag zou vervoeren en u vraagt zich af hoe dat toch op te lossen is.

De opgave van de maximum kogeldruk zegt niets over de sterkte van de trekhaak en is opgegeven door de autofabrikant. De maximale kogeldruk is vooral bestemd voor een stabiele combinatie auto en caravan/aanhanger.

Er zijn grote verschillen per auto en het is dus zeker aan te raden om hier rekening mee te houden bij aanschaf van een auto. Sommige kleine auto’s hebben een verrassend hoge kogeldruk.

Vaak is het opgegeven maximum verschillend per type of uitvoering, een sportonderstel kan hier bijvoorbeeld ook al invloed op hebben. De maximale kogeldruk is achteraf niet te veranderen.

Op een paar merken na wordt er voor de fietsendrager geen alternatieve kogeldruk opgegeven ten opzichte van de kogeldruk in geval van een aanhanger, en mag u deze dus volgens de letter van de wet niet overschrijden. De praktijk leert echter dat het controleren van de kogeldruk niet echt een politieactiviteit is en dat ook vaak onbewust dit soort combinaties de weg op gaan. Het lijkt min of meer gedoogd te worden, wellicht omdat men niet de ervaring heeft dat dit veel onveilige situaties heeft opgeleverd. We benadrukken wel dat het wettelijk niet mag maar in de praktijk lijkt men er coulant mee om te gaan.

Er zijn wel dak-fietsendragers verkrijgbaar met een liftsysteem zodat de fietsen niet boven het hoofd getild hoeven te worden. Zie: Dachlift Evolution YouTube. Ik ben bang dat dit de enige optie is of u zou een aanhanger moeten aanschaffen en hierop de fietsen verplaatsen.