Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

E10 zorgt voor afslaan motor?

Vraag gesteld door op 6 augustus 2021

Voor het eerst in lange tijd sloeg mijn motor af van de Aygo bij het wegrijden, dus dacht nja zal wel verkeerd weg gereden zijn.

Maar toen bij het achteruit rijden in parkeervak, sloeg de motor weer af. Volgende dag veel moeite met starten, na drie keer bleef die pas lopen. Terwijl normaal in één keer start.

Met collega’s al erover gehad, en hadden het over de bobine, misschien bougies.

Eenmaal het oordeel/onderzoek van de garage; E10 veroorzaakte aanslag in het gasklephuis? En warempel auto loopt weer als een zonnetje.

Het klonk mij eigenlijk een beetje als een broodje aap verhaal, in eerste instantie. Maar na wat onderzoek, lees ik toch dat er best wat problemen kunnen ontstaan door E10:

- Slib en lakvorming op componenten van het brandstofsysteem
- Verstopte brandstofinjectoren
- Ethanol trekt water aan; oxidatie
- Phase Inversion kan optreden, waardoor de oplossing zich weer scheidt, en water dus los komt van de benzine..

Dus zelfs bij een auto die geschikt zou moeten zijn voor E10, kunnen nog steeds extra problemen ontstaan? Ook als er dagelijks mee wordt gereden.(lange afstanden 80km per dag)

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

 

U vraagt zich af of de problemen met uw auto veroorzaakt zijn door het gebruik van E10 benzine.

Bij normaal gebruik volstaat E10 benzine prima zonder bijkomende risico's. Als ik het zo lees zijn de problemen ontstaan door een vervuild gasklephuis en na reiniging functioneert de auto weer als voorheen. Deze vervuiling aan E10 brandstof toeschrijven is erg onwaarschijnlijk. Dit is eerder het gevolg van dampen die afkomstig zijn uit de carterventilatie gecombineerd met een licht gebruik zoals in Nederland gewoon is.
E10 krijgt de schuld van heel veel problemen maar een goede onderbouwing ontbreekt.

Gemiddeld legt een Nederlandse personenauto zo'n 13.000 km op jaarbasis af en auto's die geschikt zijn voor E10 kunnen zonder zorgen daar op draaien. Bij auto's die beduidend minder kilometers draaien en vaak voor korte ritjes worden ingezet is het preventief misschien toch verstandiger E5, 98 octaan benzine te tanken.

Momenteel is er nog overal E5 benzine verkrijgbaar ook al is dat vaak E98, en de premium brandstoffen: BP Ultimate, Shell V Power en Esso Synergy Supreme+ zijn op dit moment bio-ethanol vrij. U loopt met deze brandstof de minste kans op inwendige vervuiling van het brandstofsysteem. Ik wil nog benadrukken dat korte ritjes per definitie nadelig zijn voor een auto die beter, schoner, en minder aan slijtage onderhevig is wanneer deze op bedrijfstemperatuur is.