Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Waterpomp controleren Citroën C5

Vraag gesteld door op 15 juli 2021

Betreft een citroen C5 1.8 benzine uit 2003 met km.stand 160.000. Distributieriem en spanrollen zijn 2 jr geleden vervangen bij km.138.000 . Waterpomp niet vervangen. Garage beweerde de pomp gecontroleerd te hebben en dat vervanging niet nodig was. Is niet bekend of pomp ooit eerder is vervangen. Mijn vraag : is het mogelijk om de waterpomp te controleren zonder demontage? Kan een waterpomp 18 jaar en 160.000 km meegaan en is en is ie dan nog betrouwbaar?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Twee jaar geleden is de distributie met toebehoren vervangen bij een kilometerstand van 138.000. De waterpomp was destijds door de monteur als goed bevonden en u vraagt zich af op nu bij 160.000 km op de teller zo'n pomp nog goed is.

Een waterpomp kan best zo lang meegaan. Het is niet zo dat een waterpomp per definitie binnen een autoleven gegarandeerd 'n keer voor vervanging in aanmerking komt. Echter i.c.m. een nieuwe distributieriem, die in de meeste gevallen ook de waterpomp aandrijft, wordt bij een dergelijke ingreep toch wel vaak preventief de waterpomp mee vervangen. Enerzijds omdat een deel van de arbeid toch al verricht is, en anderzijds kan door een nieuwe riem een pomp, met inmiddels best wat slijtage, op kort termijn toch ineens de geest geven. Dus op zich zou het destijds best een nuttig aanvullend advies geweest kunnen zijn wanneer uw garage tóch het advies had uitgesproken de waterpomp ook te vervangen.

Maar nogmaals, niet dat het dan per se mis gaat. Uw waterpomp kan nog in prima conditie verkeren, ondanks de leeftijd van 18 jaar. Maar gezien de locatie waar de pomp is gehuisvest kan je dat niet zomaar checken zonder demontage van het e.e.a. De enige controle is dan feitelijk alléén of de waterpomp geen bijgeluiden geeft en er geen sporen van lekkage zichtbaar zijn. En zonder verdere klachten omtrent het koelsysteem is er nu niet echt een reden om bezorgd te zijn. En feitelijk loopt een auto van een dergelijke leeftijd per definitie méér risico op gebreken die best onvoorzien kunnen zijn maar zomaar kunnen ontstaan zonder altijd een vooraankondiging.