Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Diesel kopen?

Vraag gesteld door M.L.J. Weggemans op 5 augustus 2021

Wij zijn op zoek naar een andere auto. Diesel is voor ons haalbaar met kilometers en is dan zelfs iets voordeliger. Diesel auto’s zijn in verhouding goedkoper met aanschaf dan een benzine auto van het zelfde jaar. Alleen het verhaal diesel is natuurlijk “beladen” door alle eisen. Buitens het feit dat ik dit een beetje onzin vind ( hele schepen uit China bevoorraden de Action en hebben een mega uitstoot en diesels veel duurzamer zijn omdat ze langer mee gaan) twijfel ik wel over de aanschaf.
Kunnen jullie aangeven wat jullie tot nu toe weten wat de nabije toekomst brengt zeg maar tussen nu een 4 jaar? En bedoel ik vooral de kosten. Wij schaffen wel en diesel aan met milieu euro 5 ( VW Passat 1.6 TDI van rond 2011)

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

U overweegt de aanschaf van een gebruikte diesel omdat dit ook in uw geval voordeliger is in het gebruik. U vraagt wat echter de toekomst gaat brengen de komende pakweg 4 jaar. Het zou gaan om een diesel van de generatie emissieklasse 5.

De restwaarde van dieselauto's staat behoorlijk onder druk, dat is al enige tijd aan de gang en de verwachting is dat dit nog zal voortduren. Dit is het gevolg van dalende vraag naar dieselauto’s, zowel in Nederland als in het buitenland (waar veel van onze diesels naar toe werden geëxporteerd). Het is aannemelijk dat er in de nabije toekomst meer milieuzonerings-maatregelen komen (in binnen en buitenland) om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren of te beschermen. Dit betekent dat vooral voor de huidige en vorige generatie diesels met gebiedsbeperkingen rekening te houden valt. Slechts voor de nieuwste generatie diesels (die voldoen aan euro 6) lijkt de kans op rijverboden in binnensteden klein. Maar met een euro 5 diesel zit u vermoedelijk de komende 4 jaar voorlopig nog wel aan de goede kant van de streep, maar wel met in het achterhoofd dat deze generatie diesel straks wellicht weer lastig te verkopen is, dus met een onvermijdelijke hoge afschrijving.

Fiscaal gezien zal er tot 2025 niet heel veel veranderen. De overheid past wel een verhoging van de dieselaccijns toe in twee stappen van 1 cent (in 2021 en 2023), bovenop de gebruikelijke inflatie correctie van de accijnzen op benzine en diesel per 1 januari. Maar verder zien we met een blik in de toekomst geen kosten verhogende maatregelen. Maar een feit is dat er een steeds hogere jaarkilometrage noodzakelijk is om wat kosten betreft aan de goede kant van de streep te geraken. Ons Autokosten programma kan gemakkelijk uitrekenen of op basis van de aanschafprijs, jaarkilometrage en gebruiksduur een diesel nog wel voldoende rendabel is om die aanschaf te overwegen. Wat duurzaamheid en betrouwbaarheid betreft is een diesel echt niet meer onderscheidend t.o.v. een benzine auto. De moderne benzine auto heeft eigenlijk een levensduur die redelijk in de pas loopt met een diesel en is vaak in onderhoud wat goedkoper.