Garantie op slijtagedelen?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 21 juni 2021

Bij mijn Kia Picanto van 2016 37000 km alle onderhoud volgens KIA gedaan bij KIA dealer is een wiel (LV) erg heet geworden, auto dmv KIW (pechhulp KIA) aangemeld voor pech onderweg, autoberger is gekomen vastgesteld dat de remklauw vastzat en dus niet meer kon rijden. Auto naar dealer gebracht, dealer laat weten dat onder garantie de remklauw kan worden vervangen maar remblokken en schijven die bij de laatste beurt (12-2020) nog prima werden bevonden, als slijtage-onderdelen niet onder de garantie vallen.

Hier heb ik moeite mee, immers als de remklauw niet defect was geraakt had ik nog geruime tijd met die schijven en blokken kunnen doen. De remblokken en schijven vervangen kost € 422, want die worden alleen per set geleverd. Gaarne uw oordeel

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Onder garantie wordt er een nieuwe remklauw gemonteerd bij uw Kia Picanto. De aanlopende rem maakt ook een set nieuwe remschijven en remblokken noodzakelijk die echter volledig voor uw rekening zijn. U vindt dat niet terecht omdat deze vroegtijdige vervanging het gevolg is van een onder garantie erkend defect.

Wat mij betreft heeft u met die stelling ook gelijk. Een feit is wel dat kosteloos volledig nieuwe voorremmen wel nadrukkelijk u een voordeel oplevert. De remmen hadden immers na 37.000 km een zekere gebruikersslijtage achter de rug en is in die zin een eigen bijdrage van uw kant billijk.

Wanneer ik kijk naar een redelijke verdeelsleutel, rekening houdend met een gemiddelde levensduur van remblokken en remschijven, zou een bijdrage van uw kant van zo'n 40% heel redelijk zijn. Misschien dat u uw dealer met deze motivatie mee kunt krijgen, want feitelijk is dit gevolgschade en is het slijtageproces door dit defect duidelijk nadrukkelijk versneld. De normale slijtage betaalt u, en de periode dat het nog mee had kunnen gaan is dan voor uw dealer.