Distributieketting garantie/coulance?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 juni 2021

LS, wij hebben een BMW 118d bouwjaar 2008 gekocht. Bij 180.000 km zijn distributieketting en spanner vervangen. Bovendien is een modificatie aangebracht waardoor dit euvel niet meer zou mogen optreden. Nu heeft de auto een kleine 320.000 km gereden, en wederom is er een aardige tik te horen. De dealer die de reparatie toentertijd heeft uitgevoerd, Dusseldorp, constateerde dat de ketting vervangen zou moeten worden en heeft ons een offerte uitgebracht: kosten 3.000 euro.

Ik vind dit erg gênant en wil u graag naar uw mening vragen.

Het lijkt me dat BMW, als prestigieus topmerk, zich zou moeten afvragen waar de fout gemaakt is in plaats van geld te vragen voor reparatie van een klaarblijkelijk ondeugdelijk product. Mijn achtergrond is hier vormen onze Saab's met kettingen. Ondanks kilometerstanden van 500.000 en meer hebben wij nog nooit een probleem met die kettingen gehad. Sterker nog, de Saab garage stelt dat je juist een ketting kiest vanwege de betrouwbaarheid van de constructie, die vrijwel nooit onderhoud nodig heeft.

In feite is de constructie van de 118d een bewijs van de eigen overtuiging van BMW dat op dit punt geen onderhoud nodig zou moeten zijn: als de ketting vervangen moet worden, dan moet de motor gelicht worden (dit blijkt ook uit de offerte van dealer Dusseldorp). Zou je voor vervanging de motor moeten lichten bij een motor met distributieriem, dan zou dat de reputatie van het merk al snel zijn dat dat type alleen voor de financiële elite betaalbaar is.

Graag zou ik u vragen of u mijn redenatie kunt begrijpen of zelfs ondersteunen, of dat ik hier denkfouten maak. Als u vindt dat ik een redelijk punt heb, dan zou mij dat steunen bij mijn reactie naar Dusseldorp toe.
BMW Nederland legt de kwestie in handen van de dealer, daar zij de reparatie hebben uitgevoerd.
Wellicht ten overvloede: de auto verkeert verder in onbeschadigde uitstekende conditie.
 

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De distributieketting van uw BMW 118D uit 2008 moet nu voor de tweede keer vervangen worden. Een distributieketting beschouwen wij als 'onderhoudsarm'. Er is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. Vervanging gebeurt alleen als de ketting te ver versleten is. Dat is nu, 140.000 km na de laatste vervanging, blijkbaar weer aan de orde.

Van een distributieketting mag u een langere levensduur verwachten. Die verwachting wordt ook geschept door de constructie die BMW heeft gekozen. Vervanging van een distributieketting is sowieso al meer arbeidsintensief dan die van een riem, maar bij deze motor zit de ketting ook nog aan de vliegwielzijde. Vervangen kost meer dan 12 uur. Daaruit zou je inderdaad kunnen concluderen dat óók BMW zelf bij het ontwerpen van de motor ervan uit ging dat de ketting een motorleven lang mee zou moeten kunnen gaan. Hoeveel kilometer dat is valt nog te bediscussiëren, maar twéé keer een distributieketting in 320.000 kilometer is naar mijn mening niet conform de verwachting die u redelijkerwijs (en bij normaal gebruik en regulier onderhoud, juiste motorolie) van het onderdeel mag hebben.