Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garantie Hyundai

Vraag gesteld door op 24 mei 2021

Ik heb een vraag over garantie bij Hyundai. Ik heb een uit Denemarken geïmporteerde Hyundai Kona gekocht van augustus 2020. De auto heeft 11000 km gereden en is schadevrij (daarop laten keuren).
De verkoper is een bedrijf dat meer dan 40 jaar erkend Hyundai dealer is geweest (tot vorig jaar).
Ik heb bij Hyundai Nederland al geïnformeerd en de auto heeft garantie t/m augustus 2025.
Het verkopende bedrijf heeft mij toegezegd ook de 1e beurt (eigenlijk bij 15000km) te verzorgen.
Mijn vraag: heeft dit gevolgen voor de garantie?
Het onderhoudsboekje is in de auto aanwezig en bevat het stempel van de Deense importeur omdat die zelf de auto in gebruik had, daardoor is de auto dus niet verkocht door een dealer in Denemarken. Dit heb ik nagetrokken bij een Deense Hyundai dealer en is bevestigd aan mij.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een geïmporteerde Hyundai Kona gekocht bij een inmiddels niet meer formele Hyundai dealer. De auto komt oorspronkelijk uit Denemarken en u vraagt hoe het gaat met de nog lopende fabrieksgarantie wanneer de eerstvolgende beurt door de voormalige NL dealer uitgevoerd gaat worden.

Fabrieksgarantie gaat in principe over op de volgende verkrijger (de koper), tenzij de fabrikant de overdraagbaarheid heeft uitgesloten in haar garantievoorwaarden. Raadpleeg de toepasselijke garantievoorwaarden. De importeur van Hyundai heeft u al medegedeeld dat de garantie t/m augustus 2025 van kracht blijft en u voor garantiekwesties zich kunt wenden tot een Nederlandse dealer van dit merk, ook als de auto in een ander Europees land verkocht is. Garantietermijnen zijn door fabrikanten ook Europa-breed geldig.

Daarbij maakt het wettelijk niet uit of dit onderhoud door de dealer of door een ander autobedrijf is uitgevoerd. De fabrieksgarantie komt niet te vervallen wanneer deze ex-dealer de aankomende beurt uitvoert. Tenzij een toekomstige garantieklacht aantoonbaar te wijten valt aan onvolledig of onvakkundig uitgevoerd onderhoud. Dan zal dat mogelijk wel aangedragen kunnen worden om een claim af te wijzen.