Aanschaf occasion diesel 1.7 CDTi Opel Mokka E5

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 04 juni 2021

In hoeverre gaat de diesel E5 problemen geven tot steden en andere gebieden in binnen- en buitenland? Nu en naar de toekomst toe? In welke termijnen moet je denken dat een dergelijke motor niet mee toegang geeft tot steden en (snel) wegen?
 

Antwoord van Pieter de Porto

ANWB Expert

Op dit moment worden Euro 3 en Euro 4 echt aangepakt en op termijn Euro 5 ook, met de binnensteden als eerste. Zo is Antwerpen de eerste stad die bekend gemaakt heeft dat er restricties vanaf 2025 gaan gelden. Zie slimnaarantwerpen.

De techniek om diesels aan milieuregels te laten voldoen is vrij gecompliceerd wat tot kostbare reparaties kan leiden. Om deze reden worden deze technieken soms buiten werking gesteld bij een defect in plaats van reparatie. Dit wordt ook steeds meer gecontroleerd met als gevolg dat deze goedkope trucjes ook niet meer mogelijk zijn.

Niet werkende roetfilters worden binnenkort ook niet meer getolereerd. Het is vanaf juli 2022 een controlepunt van de APK.

Pas vanaf E6 d-temp zijn diesels "schoon". Met andere woorden: op dit moment zie ik nog geen directe bedreiging maar de naam diesel is denk ik al besmet geraakt dankzij fabrikanten die de regels wat ruim interpreteerden en gebruikers die roetfilters hebben verwijderd. Dit heeft ook wel zijn weerslag op de waarde van auto’s met dieselmotor. Nu en in de toekomst.