Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hybride Plug-in of full elektrische auto

Vraag gesteld door op 16 mei 2021

Wat zijn de voordelen hybride, hybrids plug-in autos vergeleken met tweedehands full electric auto op dit moment ivm subsidie etc?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Het voordeel van een hybride-auto is dat deze zuiniger is dan een vergelijkbare benzine-uitvoering zonder elektrische ondersteuning. Met een (bv) Prius of Auris is een verbruik te realiseren dat normaal gesproken een veel kleinere benzine-auto aan de dag legt. Het extra gewicht valt mee door het relatief kleine accupakket. Er is geen subsidieregeling, maar door de lage uitstoot is de aanschafbelasting BPM lager. Een soort verkapte subsidie dus.

Een plug-in hybride heeft een grotere accucapaciteit, de accu is ook zwaarder. De auto kan langere afstand volledig elektrisch rijden en zuiniger rijden, maar het verbruik hangt wel af van de frequentie van laden aan de paal of stopcontact. Voor auto's met een CO2-uitstoot van 1 tot 50 gram per kilometer geldt tot en met 2024 een halftarief voor de motorrijtuigenbelasting. In 2025 wordt dat een driekwarttarief en vanaf 2026 geldt voor deze categorie het voltarief. Een plug-in hybride raden wij niet zo snel aan voor automobilisten die weinig kilometers maken. Door de productie en gebruik van grondstoffen begint een dergelijke auto met een CO2-achterstand ten opzichte van een benzine-auto, die door het maken van kilometers moet worden 'ingehaald'.

Een volledig elektrische auto is de schoonste manier van automobiliteit. Een elektrische auto heeft ook een soort omslagpunt in uiteindelijke, totale CO2-uitstoot. De winst zit in de uitstoot die de auto veroorzaakt tijdens het rijden. Bij een elektrische auto is deze lager dan van een benzine-auto. Wie zeer weinig kilometers op jaarbasis maakt zal op dit moment nog schoner uit zijn met een benzine-auto of hybride. Een volledig elektrische auto is tot en met 2024 vrijgesteld van MRB. 2025 is een overangsjaar waarbij 75% korting wordt gegeven op de MRB. Na 2025 geldt het volledige tarief, althans volgens de plannen die er nu liggen.

Meer over de fiscale voordelen van elektrische auto's leest u hier. Als Nederland overgaat op 'betalen naar gebruik' zal het tarief per kilometer hoogstwaarschijnlijk afhangen van de CO2-uitstoot van de auto. In dat geval zijn zowel hybride, plug-in hybride en volledig elektrische auto's fiscaal aantrekkelijk. Dat is weer een stap in de ontwikkeling van schonere mobiliteit. En dat is niet alleen beperking van de uitstoot van het broeikasgas CO2, maar ook het verbeteren van de luchtkwaliteit ter plaatse, die invloed hebben op de volksgezondheid en de biodiversiteit. Dus minder uitstoot van roet, fijnstof en NOx.