Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dreunend geluid

Vraag gesteld door R. de HAS op 17 mei 2021

Bij 100km per uur tm 120km per uur hoor ik regelmatig een dreunend geluid. Ga ik 130 rijden of onder de 100 geluid weg. Geluid duurt hoog uit 5 a 10min komt 1x en is dan weer weg. Versnelling bak schakeld goed soepel auto houd ook niet in. Bij links of rechts sturen geen geluid het lijkt wel als of de auto in verkeerde versnelling staat hoge toeren geluid zeg maar.
Gaat om een Seat Altea bjr 2005

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U hoort een geluid dat niet in uw Seat Altea hoort. Een dreunend geluid zou heel goed afkomstig kunnen zijn van de banden. De snelheid waarmee dat gebeurt kan iets zeggen over wát er aan de banden mankeert.

Bij 100 tot 130 km/h is een (lichte) hoogteslag vaak de oorzaak gebleken in vergelijkbare gevallen. Hoogteslag betekent dat de band (één of meerdere) niet helemaal rond is. Óf het hier ook daadwerkelijk gaat om hoogteslag zal onderzocht moeten worden. Het is goed zichtbaar als de band met velg op een balanceerapparaat draait.

Hoogteslag kan ook tijdelijk zijn. Als u het geluid maar een paar minuten hoort en als het daarna tijdens dezelfde rit niet meer terugkomt, dan kan de onrondheid van de banden veroorzaakt zijn doordat de wang tijdens het parkeren iets inzakt. Als de band op temperatuur komt is de onrondheid er weer uit. Daar is verder niets aan te doen. Een te lage bandenspanning kan het effect verergeren.

Banden kunnen ook gecupt zijn en dat manifesteert zich ook in bijgeluiden, maar die zijn ook op lagere snelheden hoorbaar.

U schrijft ook dat het lijkt dat de auto in de verkeerde versnelling staat, dus meer toeren maakt dan normaal gesproken bij dezelfde versnelling en snelheid. Dat staat wat mij betreft los van de banden en kan duiden op slip in de koppeling, die daardoor geen vaste verbinding meer kan realiseren tussen motor en versnellingsbak. Als het toerental bij gasgeven naar verhouding meer stijgt dan de snelheid van de auto, dan is het frictiemateriaal van de koppelingsplaat waarschijnlijk te ver gesleten. In dat geval moet de koppelingsplaat worden vervangen.