Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Bobbels binnenkant zomerbanden

Vraag gesteld door K. van Heiningen op 10 mei 2021

betreft banden Continental 225/45R17 91H voor Mercedes B-180 van okt 2017. Aangeschaft febr 2018, nov 2018 winterbanden aangebracht. maart 2019 zomerbanden terug waarbij bleek dat de banden links voor en links achter uitstulpingen hadden aan de binnenzijde van de band. Banden vervangen voor nieuwe. 2 nieuwe voor , oude gaan naar achter. wisseling zomer/winter en terug 2019-2020 geen probleem. dec 2020 weer winterbanden erop en onlangs, mei 2021 weer de zomerbanden. Nu hebben de 2 achterbanden, dus de originele 1e levering banden identieke blazen/bobbels aan de binnenkant. Links achter 3 stuks, rechts 1. Deze banden hebben 44604 km effectief gereden. huidige profiel LA 4,5 RA 6,3 ( voorbanden beide 5,7 na 20377 km). Ik realiseer me dat beide banden weer vervangen moeten worden. Ik rijdt al 50 jaar auto's van diverse merken en banden met een gemiddelde van 20.000 km/jaar en de laatste 20 jaar afwisselend op zomer en winterbanden en heb dit nog nooit meegemaakt. Ik ben een rustige rijder, vermijdt kuilen en stoepranden, daar kan het m.i niet aan liggen. Mijn vraag is waardoor dit fenomeen van bobbels en blazen aan de binnenkant van de banden veroorzaakt kan zijn/worden zodat ik het voor de toekomst kan uitsluiten

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Van de in totaal 4 zomerbanden die u in 2018 heeft aangeschaft moesten alle exemplaren vanwege uitstulpingen aan de binnenzijde vervangen worden.

Kennelijk constateert u dat bij de bandenwissel van winter naar zomer. Dus kennelijk niet vóór de opslag dus bij de wissel van zomer naar winter. Dan ga je bijna denken dat het met de opslag te maken moet hebben. Want uitstulpingen door te lage bandenspanning, te zware belasting of alle vier door het raken van obstakels lijkt me wel uitgesloten gezien uw kennelijk zorgvuldige gebruik. En misschien dat u met de bandenleverancier kunt overleggen en voorstellen dit fenomeen aan de NL importeur van Continental voor te leggen. Want een concrete verklaring heb ik eerlijk gezegd ook niet, en om die reden geen idee hoe dit te voorkomen. Maar misschien kunt u de wijze van opslaan eens kritisch nader bekijken. Zou dit kunnen ontstaan door het contact tussen de binnenzijde van de band en bijvoorbeeld de ondergrond waar het op ligt of mee in aanraking komt?