Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

1.2 THP distributie

Vraag gesteld door K. van der Poel op 27 april 2021

Enige tijd geleden is met een "kwaliteitsverbeteringsactie" de distributieriem van mijn Peugeot 308 1.2 THP uit 2015 vervangen.

Sindsdien is een aantal keer het motorstroringslampje ingekomen (oranje). Ook merk ik dat de motor niet goed loopt, vooral stationair en met lagere toeren. Bij de Peugeot garage waar de reparatie is uitgevoerd kon ik pas na een week terecht om uit te lezen, ik kreeg het advies zo min mogelijk te rijden.
Dit vond ik erg vreemd dus heb bij een andere garage waar ik goede ervaringen mee heb mijn auto laten uitlezen, dit kon dezelfde dag nog.

Hieruit bleek dat de positiesensor van de uitlaatnokkenas niet goed was, wat resulteert in ontsteking voor de vonk. Volgens mij is dit distributie gerelateerd dus ben ik terug gegaan naar de Peugeot garage. Hier kon uitlezen ineens wel nog dezelfde dag, maar helaas: Peugeot beweerd dat bij het vervangen van de distributieriem niet aan deze sensor is gekomen en dat het vervangen van de riem op geen enkele manier deze motorstoring kan veroorzaken.

Reparatie van deze sensor ging €180 kosten.
De auto laten repareren door de Peugeot garage zag ik niet zitten dus de garage die hem heeft uitgelezen gaat de reparatie uitvoeren.
Mijn vraag is nu of jullie kunnen zeggen of de motorstoring daadwerkelijk los staat van het vervangen van de distributieriem, er is mij via verschillende automonteurs namelijk gezegd dat dit wel verband met elkaar zou hebben.
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Na een modificatie aan de distributieriem van uw Peugeot 308 heeft u er een nieuw probleem bij. Volgens de dealer staat dat er los van.

Ik vermoed dat het hier om de 1.2 PureTech motor gaat en niet om de THP versie. De PureTech heeft inderdaad een distributieriem probleem en is deze kennelijk in uw geval ook vervangen. Van deze riem kunnen kleine rubberen deeltjes loskomen en zou er om die reden een verband kunnen zijn waardoor de nokkenastiming niet meer goed functioneert.

Maar los van wel of geen gevolg of oorzaak; de auto is te jong voor dit gebrek. Dus op basis van conformiteit zou de betreffende dealer dit feitelijk kosteloos moeten herstellen. Dit heeft niets te maken met gebruikelijke gebruikersslijtage maar simpelweg een ondeugdelijk onderdeel waar u een langere levensduur van had mogen verwachten. Daarom is elders laten vervangen misschien in dit stadium niet zo slim. Want bij gebreken in de toekomst gaat de dealer dan ook met zijn vinger wijzen naar die garage, terwijl hij nu nog een bepaalde verantwoordelijkheid heeft voor het geleverde product. Dus misschien dat u de dealer op basis van non-conformiteit tóch kunt proberen over de streep te trekken. Niet zozeer op basis van het gevolg van de beruchte distributieriem maar als té vroegtijdig gebrek in het algemeen.

Zie aanvullend ook ons Stappenplan klachten na aankoop.