Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Waardoor scheurt een thermostaathuis?

Vraag gesteld door op 31 maart 2021

Ik ben gisteren van de snelweg geplukt door een berger omdat mijn auto (een Suzuki Alto uit 2003) oververhit was geraakt. De berger zei dat er te weinig koelvloeistof in het systeem zat. Hij heeft het systeem bijgevuld (met water) en ook na ongeveer een half uur geen lek geconstateerd. Ik mocht daarna gewoon naar huis rijden.

Vorige week ben ik bij de garage geweest voor een beurt en apk.

Nu staat de auto opnieuw bij de garage, en nu zeggen zij een gescheurd thermostaathuis te constateren. Na het onderzoek door- en uitleg van de berger denk ik dan eerst dat dat niet kan, en daarna dat als het thermostaathuis idd gescheurd is, dat dat komt doordat het blok oververhit is geraakt, en dat dat komt doordat er bij de beurt geen koelvloeistof bijgevuld is, of het systeem niet voldoende ontlucht is. Mijn vraag is dus wiens diagnose de juiste is, of de meest aannemelijke?

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

Uw Suzuki heeft een gescheurd thermostaathuis en u vraagt zich af wat de oorzaak kan zijn.

Om uw vraag direct te beantwoorden; het thermostaathuis is waarschijnlijk gescheurd door ouderdom. Een thermostaathuis gaat normaal gesproken een auto leven lang mee want deze wordt nauwelijks belast, alleen de koelwaterslang die erop aangesloten zit trekt er licht aan bij bewegingen van het motorblok.

De theorie dat het thermostaathuis defect raakt bij een motor die oververhit is geraakt is niet waarschijnlijk. Wanneer een motor te heet raakt kan er van alles defect raken maar een thermostaathuis is hier niet als eerste gevoelig voor.

Ik acht het meer waarschijnlijk dat er een haarscheurtje in het thermostaat is gekomen, hierdoor is koelvloeistof gaan lekken en hierdoor is de motor te heet geraakt gisteren.

Een lek in het koelsysteem is soms lastig op te sporen aangezien de druk in het systeem oploopt bij gebruik. Vaak is het daarom noodzakelijk om het koelsysteem onder druk te zetten om de daadwerkelijke oorzaak van de lekkage vast te stellen. Ik denk dat dit door de berger niet ter plekke gedaan is en pas mogelijk was bij de garage.