Brandstof

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 14 april 2021

Ik rij in een citroen C3 aircross, bouwjaar 2018. Ik tank altijd E10. Bij de laatste beurt in de garage werd water in de tank aangetroffen. Men heeft een MF directe injectorbescherming in de tank gedaan. Het advies is nu eenmaal per 5 beurten geen E 10 maar E5 te tanken. Is dit ook volgens u een juist advies?
 

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U rijdt een Citroën C3 Aircross van 2018. Bij de laatste onderhoudsbeurt werd er door uw garage water in de tank aangetroffen dat volgens hun te wijten is aan het tanken van E10 benzine. Men heeft nu een injector bescherming toegevoegd met als advies bij één op de vijf tankbeurten E5 te tanken i.p.v. E10.

Ik moet bekennen dat ik wel enkele vraagtekens heb. Ten eerste vraag ik me af hoe de garage water in de tank heeft kunnen vaststellen. Dat is in ieder geval geen gebruikelijke actie bij een reguliere onderhoudsbeurt. Mijn tweede vraagteken is wat die ene tankbeurt van E5 benzine voor effect heeft op het z.g. vocht in de tank dat gedurende 4 E10 tankbeurten is ontstaan.

E10 bevat méér ethanol en veroudert daardoor sneller. Bij heel summier gebruik zou je preventief inderdaad kunnen overwegen de slang met E5 te pakken om de tank weer af te vullen. U loopt dan minder risico op inwendige vervuiling van het brandstofsysteem, wanneer de tankinhoud misschien soms pas na enkele maanden weer met frisse benzine wordt aangevuld.

Alle Citroën modellen vanaf bouwjaar 1 januari 2000 zijn geschikt voor het gebruik van E10. Uw auto kan daar dus permanent op draaien. Ik denk eerlijk gezegd dat de toegevoegde injectiebeschermer mét het betreffende verhaal een omzetverhogend trucje is. Op zich is er niks mis met een dergelijk middel, zeker wanneer je heel weinig rijdt en vooral korte stukjes. En dan is E5 benzine ook zeker een wat veiliger en duurzamere keuze. Maar de verklaring van uw garage omtrent deze aanbeveling komt bij mij niet geloofwaardig over.