Afleverpakket bij occasion

Vraag gesteld door R. Stikkers op 08 april 2021

Seat gekocht met afleverpakket bij Autogroep de Waal in Tiel. Veel spijt van!

Je betaalt 895 EUR voor een afleverpakket met daarin: APK, 130 punten check, poetsen en afleverbeurt volgens diagnose.

APK:
Bij levering bleek de auto nog dezelfde APK datum te hebben. Navraag bij de dealer in Tiel bleek dat ze geen nieuwe APK uitvoeren als de APK datum 6 maanden in de toekomst ligt. Weinig transparant! Dit was en is nog steeds nergens terug te lezen.

130 punten check:
Niemand binnen Autogroep de Waal kan mij vertellen op welke 130 punten de auto is gecontroleerd, laat staan dat de auto is goedgekeurd op deze punten. Dit is dus puur op basis van vertrouwen. Weinig transparant! Mijns inziens moet je vertrouwen verdienen en dat doe je door te tonen wat je gedaan hebt.

Poetsen:
Interieur was een specifiek aandachtspunt. Helaas nogal veel vlekken op de achterbank. Reactie dealer is: probeer even met een nat doekje zelf even schoon te maken. Waar betaal ik dan voor?

Afleverbeurt volgens diagnose:
Melding is uitgezet, maar onderhoudsboekjes niet bijgewerkt. Wederom op basis van vertrouwen. Weinig transparant!

Is bovenstaand een bekend fenomeen of heb ik nu de uitzondering te pakken?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bent niet tevreden over de wijze waarop uw gebruikte Seat is afgeleverd met het door u bijgekochte afleverpakket.

Ik begrijp uw teleurstelling. Wanneer ik kijk naar de inhoud van dit afleverpakket dan lijkt het wel een commercieel product. Zaken als vloeistof controle, gratis tenaamstellen en geldige APK lijkt me overbodig dat in een dergelijk pakket te vermelden en de klant daar als het ware voor te laten betalen. Verder blijkt dat binnen dit pakket er ''slechts'' gepoetst wordt en lijkt het niet om het reinigen van het interieur te gaan. Ik kan het begrijpen dat u het een nogal een opgeklopt pakket vindt terwijl n.b. een onderhoudsboekje niet is bijgewerkt en uit niks blijkt dat de afvinklijst met 130 punten ook daadwerkelijk aan bod is geweest.

Of dit in uw geval een incident is of dat meerdere klanten zoiets dergelijks ervaren is bij ons niet bekend. In ieder geval zeker geen veelvoorkomend verhaal. Maar ik kan me voorstellen dat de meesten het uitvechten met de verkoper en niet gauw dit voorleggen aan de ANWB. Ik kan u alleen maar aanbevelen een kritische review achter te laten op de reviewpagina van de verkoper. Die berichten zien er overigens zeker positief uit maar schroom niet om uw teleurstelling kenbaar te maken. Je weet maar nooit of dat tóch op een of andere manier wordt opgepakt.