Motorblok

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 23 maart 2021

Mijn motorblok verbruikt veel olie. Ongeveer om de 700-1000km moet er 1 liter bij. De motor heeft een Forte behandeling gehad en de volledige Carterventilatie is vervangen.

De volgende optie is om een motorblok revisie te laten uitvoeren vertelde de garage mij (offerte van €5300,-!!)
Zijn er nog andere opties alvorens dit te laten doen? Er komt veel rook uit de uitlaat bij fors optrekken en ook bij het starten. Stationair koud rookt de uitlaat ook bovenmatig.
Ook heb ik het idee dat de motor niet gelijk zijn vermogen aanspreekt bij gas geven.

Het betreft een BMW 325i touring automaat uit 12-2005 op benzine.

Antwoord van Pieter de Porto

ANWB Expert

U heeft een vraag over olieverbruik. Bij een verbruik van méér dan 1 liter op 1.000 km is er sprake van een gebrek en is reparatie feitelijk noodzakelijk.

Het verbruik van olie is heel erg afhankelijk van oliekwaliteit en de juiste dikvloeibaarheid. Er vanuit gaande dat u daar al naar gekeken heeft kan de oorzaak zeer uiteenlopend zijn, maar zit in de regel in het kloppend hart van de motor opgesloten. Dan moet u denken aan slijtage aan zuigers, zuigerveren en cilinderwand. Een versleten draaiend gedeelte, een lekkage aan koppaking, cilinderkop, lekkage via kleppen en klepgeleiders etc.

De betreffende motor zal dus nader onderzocht moeten worden waar de oorzaak vandaan komt. De reparatie zal sowieso zeer kostbaar worden aangezien het behoorlijk arbeidsintensief gaat zijn. Een complete motorrevisie is een veilige keus van de garage aangezien dan in een keer alle onderdelen, die ook al redelijk versleten zijn en wellicht binnen niet al te lange tijd problemen veroorzaken, aangepakt worden.

Het is maar de vraag of bij een auto van deze leeftijd een investering van €5300,- te rechtvaardigen is, maar technisch is het de beste oplossing. Dus eigenlijk alleen doen indien u van plan bent om nog jaren met de auto te blijven rijden.