Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Tweedehands plug-in hybride

Vraag gesteld door A. Ledder op 17 februari 2021

Ik rijd momenteel een Volkswagen Passat 2.0 TDi met kenteken *** uit 2015. Ik overweeg de auto in te ruilen voor een even oude Passat 1.4 GTE met kenteken *** maar vraag me af of dit voor mij lonend zal zijn. Ik rijd zo'n 25.000 km per jaar waarvan grofweg de helft zakelijk (ZZP-er). Veel kilometers zijn snelwegkilometers waardoor ik mij voorstel dat de elektromotor minder voordeel zal opleveren dan bij de 'rondjes om de kerk'. Ik vraag me dan ook af hoe de kostenvergelijking uitziet als ik kijk naar een gebruiksduur van 5 tot 7 jaar. Zijn er plannen de motorrijtuigenbelasting voor de plug-in hybrids te verhogen en wat zijn de kosten van een accupakket als dit tussentijds vervangen moet worden? En hoe verloopt de degradatie van zo'n pakket? Ik ben benieuwd naar uw visie en cijfers hierop.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de verkoop van uw huidige VW Passat diesel voor de GTE hybride versie maar u vraagt of dat op basis van uw gebruik wel lonend zou kunnen zijn.

Wanneer u een concrete vergelijking zou willen maken tussen uw huidige Passat en de hybride versie raad ik u aan ons Autokostenprogramma te raadplegen. Op basis van verschillende invulcriteria ziet u vervolgens de berekende kilometerkosten en weet u wat economisch gezien voor u het meest verstandig is.

Accu's van een plug-in hybride of volledig elektrische auto gaan zelden echt volledig kapot. Wel kan het zijn dat het aantal kilometers dat elektrisch is te rijden op den duur afneemt. Dan kunt u denken aan zo'n 70% van de fabrieksopgave maar dan vanaf een hoge kilometrage van bijvoorbeeld boven de twee ton. Prijzen van een vervang- of refurbished accupakket zijn om die reden ook gelukkig niet echt bekend maar gemiddeld zal bij een groeiende vraag in de toekomst hopelijk dat niet meer zijn dan 2000 euro.

Tot en met 2024 geldt voor PHEV-auto's het halftarief motorrijtuigenbelasting (MRB). Dit is vastgelegd in het belastingplan dat eind 2019 al door de Tweede en vervolgens de Eerste Kamer is goedgekeurd. In 2025 wordt dit omgezet naar driekwarttarief en in 2026 wordt het volle tarief doorberekend.