Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

koppelingspedaal blijft hangen

Vraag gesteld door P. Thelissen op 17 februari 2021

Een aantal dagen geleden bleef mijn koppelingspedaal hangen. Door ANWB verder geholpen, heel fijn. Hij trok pedaal omhoog en ik kon weer rijden. Volgende dag naar volvo dealer. Volvo V60 / 118000 km / Volvo dealer zegt dat ik pech heb en dat wel vroeg is, maar ja...klein beetje coulantie en rekening van meer dan 1500 euro als ik laat vervangen koppelingsset en bedieningscylinder. IK vind dit erg snel voor auto met zo weinig km. Volvo NL geeft niet thuis en zegt: twee jaar garantie en deze auto is van 2015 dus ik heb gewoon pech. Mijn vraag is: Is dit terecht of is het inderdaad beetje vroeg? Ik rijd 45 jaar auto en heb dit nog nooit meegemaakt

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Volvo moet nu noodgedwongen een nieuwe koppeling vanwege een defect aan de koppelingscilinder. U vraagt of dat niet erg vroeg is.

Wat leeftijd en kilometerstand betreft kan ik me voorstellen dat dit niet echt een te verwachten gebrek is. Een koppeling in het algemeen zal toch bij gemiddeld gebruik minstens voorbij de anderhalve ton moeten geraken, en vermoedelijk is hier geen sprake van slijtage maar een defect. Aanspraak op garantie is niet haalbaar omdat er inmiddels wel nadrukkelijk sprake is van gebruikersslijtage op de betreffende onderdelen. Maar op basis van wat u er minimaal van had mogen verwachten, zou een dealer een trouwe klant wel enigszins tegemoet kunnen komen.

Een handreiking in de vorm van coulance zou gepast zijn hoewel u de betreffende garage daar niet toe kunt dwingen. Maar eventueel via de geschillencommissie het gooien op non conformiteit acht ik niet heel kansrijk. Ik weet niet wat de aangeboden coulance is maar op de totale kosten 15-20% lijkt me niet onredelijk. Maar onvoorziene kosten zijn het zeker.