Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

CNG pech buitenland

Vraag gesteld door op 19 januari 2021

Ik overweeg een camper aan te schaffen op CNG (FIAT Ducato uit 2013). Ik ben echter bezorgt over de pechhulp in het buitenland. Is het mogelijk om bij pech in bijvoorbeeld Frankrijk eenvoudig een monteur te vinden die instaat is om een CNG voertuig te repareren?
En heeft CNG meer of minder onderhoudskosten  dan een diesel of benzine auto?

Daarnaast ben ik benieuwd of u weet wat de verwachting is voor de toe of afname van het aantal tanklocaties voor CNG in Europa?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Ook met een auto op aardgas zal de Wegenwacht alles in het werk stellen om de auto bij pech ter plekke weer rijdend te krijgen. Mocht dat op locatie niet lukken zal de auto naar een Service Center worden gebracht of naar een dealer. Frankrijk kent geen Wegenwacht in de zin van sleutelservice. De auto zal daar via de ANWB Alarmcentrale door een berger naar een garage of specialist worden gebracht, afhankelijk van de aard van de storing.

De aardgasinstallatie zelf vraagt geen specifiek onderhoud. Toch zien we dat het rijden op aardgas/groengas in het algemeen hogere onderhoudskosten laan zien. De klepspeling dient bij bepaalde merken frequenter gemeten te worden en sommige fabrikanten schrijven zelfs regelmatig een compressietest voor. Een feit blijft dat er bij aardgas/groengas en LPG sprake is van een verhoogde slijtage aan de kleppen en klepzittingen. Het is daarom te verwachten dat het onderhoud op langere termijn mogelijk prijziger zou kunnen zijn in vergelijking met het rijden op benzine. Bij een verder goed functioneren aardgasinstallatie zou u het onderhoud gerust kunnen laten uitvoeren bij een niet merk gebonden garage. Wanneer er wel een CNG gerelateerd probleem is zou u altijd een specialist kunnen inschakelen.

Er kan afhankelijk van het merk en type een ander onderhoudsschema zijn. Bij VW/Audi bijvoorbeeld vallen CNG-auto’s niet onder de longlife service maar kennen vaste intervallen van 15.000 km of tenminste ééns per twee jaar bij minder kilometers per jaar.

In het buitenland is CNG ook verkrijgbaar. Landen zoals België en Frankrijk hebben een redelijke dekking, maar Duitsland en Italië hebben zelfs een zeer goede dekking van CNG-stations. CNGNet biedt een Europese routeplanner voor CNG-vulstations of bekijk de kaarten per land van CNG Europe. Het aantal tankstations waar CNG/Groengas te verkrijgen in Europa is stijgende.