Brandstofgebruik bij gebruik cruise control

Vraag gesteld door A. Willems op 26 januari 2021

Ik ben sinds september 2020 in het bezit van een Hyundai Kona, hybride.
Ik heb gemerkt dat bij gebruik van de cruisecontrol het brandstof gebruik aanzienlijk oploopt. Ik zag dit aan de vermogensmeter, die van eco naar power opliep, maar ook aan het verbruik op de display. Volgens Hyundai kan dit, omdat de cruisecontrol een ander programma gebruikt.
Ik vind dit erg vreemd, daar het gebruik van een cruisecontrol een rustiger rijgedrag te weeg brengt en dus brandstofbesparing zou moeten opleveren.
Gaarne uw expertise.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U merkt op dat het brandstofverbruik van uw Hyundai Kona Hybride hoger is wanneer u gebruik maakt van de cruise control.

Ik kan niet inschatten wat de gebruiksomstandigheden zijn wanneer u gebruik wenst te maken van de cruise control. Maar ik denk aan de onderstaande mogelijke verklaring. Misschien dat u daar iets in herkent. 

De cruise control heeft voornamelijk als functie het comfort van de bestuurder te verhogen. Met name dus om je rechter voet wat te ontlasten wanneer deze over een langere afstand de auto op de gewenste snelheid moet houden. Een constante snelheid kan uiteindelijk ook een positief effect op het brandstofverbruik hebben.

Wanneer u in de stad bij lage snelheden de cruise control zou inschakelen, zou u voornamelijk door het bedienen van het rempedaal de cruise control weer uitschakelen wanneer de situatie daarom vraagt. Zonder cruise control ben je veel meer in staat te anticiperen op toch vaak onvoorspelbare situaties binnen het stedelijk verkeer. Soms laat je even je gas los in een bepaalde verkeerssituatie, om vervolgens kort daarna weer gas bij te geven om je weg te vervolgen. Met een ingeschakelde cruise control zie je dat om het systeem in werking te houden vaak pas laat een remactie wordt uitgevoerd. Dat levert in de regel toch een wat onrustiger rijgedrag op dan wanneer je wat meer met je gaspedaal kunt anticiperen en de auto soms kunt laten uitrollen zonder het rempedaal te hoeven beroeren. Uiteindelijk kan dat juist ook weer een gunstiger brandstofverbruik opleveren, omdat je met de rechtervoet en vooruitziende blik zélf de vermogensmeter wat beter binnen het eco-gedeelte kunt houden.

Dat geldt ook voor de adaptieve cruise control die na een remactie vervolgens weer de auto in de gewenste snelheid probeert te krijgen. Dat kan de vermogensmeter best even boven de eco-stand uitkomen en zelfs naar ''power'' gaan om de vaart er weer in te krijgen. De anticiperende bestuurder kan dan zónder ingeschakelde cruise control onder bepaalde omstandigheden er best een gunstiger verbruik uitslepen.