Betrouwbaarheid volgens ADAC

Vraag gesteld door T. Sauwen op 19 januari 2021

Momenteel rijdt ik 10 jaar tot volle tevredenheid in een Mitsubishi Space Star uit 2004 ( 275.000 km op de teller). Er gaat een moment komen dat er een opvolger dient te komen, en daarom ben ik me aan het oriënteren op wat mijn volgende auto zou kunnen worden. Belangrijk voor mij zijn de hogere instap, ongeveer gelijke afmetingen (4.00 meter tot  4.50 meter) qua huidige model, max 10 jaar oud en vooral betrouwbaarheid. Modellen die de revue passeren zijn de Toyota Verso en Mitsubishi ASX (=Citroen C4 Aircross), zowel volgens ANWB als Duitse zusterorganisatie ADAC betrouwbare auto's. Ook overweeg ik een Hyundai ix20 (= Kia Venga) of een Mercedes B klasse vanaf 2011. Echter, daar lijken de conclusies wat betreft betrouwbaarheid elkaar tegen te spreken. Waar ANWB aangeeft dat de Hyundai een betrouwbare auto is en de Mercedes minder, zegt de ADAC over de Hyundai ix20 : "In de pechstatistieken van de ADAC zit de compacte auto ver onder het gemiddelde op een van de laatste plaatsen.''. Over de Mercedes B: "In het TÜV-defectrapport scoort de B-Klasse algemeen zeer goed. De voertuigen hebben geen grote zwakke punten. In de uitvalstatistieken van de ADAC komt de Mercedes op een toppositie. Over het algemeen is de kwaliteit van de voertuigen volledig overtuigend en ligt ze bijna op het hoge Mercedes-niveau van vroeger." U begrijpt dat dit bij mij voor enige verwarring zorgt. Is het verschil in opvatting te verklaren? Zijn er nog andere merken/modellen die aan mijn zoekcriteria voldoen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw 10 jaar oude Mitsubishi met 275.000 km op de teller zal binnen een redelijke termijn vervangen moeten worden. U laat een aantal modellen de revue passeren. U raakt enigszins verward door soms de tegenstrijdig beoordelingen omtrent de kwaliteit en betrouwbaarheid.

De Duitse TUV bevindingen zijn op basis van de verplichte autokeuringen die bij onze buren door deze onafhankelijke instantie worden verricht. De bij de Duitse APK typische en veel voorkomende gebreken worden van een auto bijgehouden waar de ADAC ook gretig gebruik van maakt, wellicht ook aangevuld met eigen bevindingen onderweg.

Onze occasiontest toont de bevindingen van de Wegenwacht op basis van wat we onderweg meemaken bij de betreffende auto. De ADAC toont wat meer onderhoud gerelateerde dingen terwijl het Wegenwacht oordeel meer gericht is op pech. Maar beide tests vullen elkaar wat mij betreft prima aan en zijn naast elkaar goed te gebruiken en geven bij elkaar véél info over de betreffende occasion. Maar het kan soms wat uit elkaar liggen omdat een auto die véél met pech onderweg wordt gesignaleerd, wat onderhoud gerelateerde zaken betreft misschien juist weinig gebreken laat zien. Het mooiste is uiteraard dat u op beiden fronten het beste exemplaar eruit pikt. 

Om het wat info betreft nog wat completer of misschien juist verwarrender te maken verwijs ik u ook naar het betrouwbaarheidsonderzoek van de Consumentenbond dat op basis van enquêtes is gehouden onder de gebruikers.

Wanneer ik de lijst van merken en types doorloop denk ik dat dit een redelijk afspiegeling is van de praktijk en kan ik me daar wel in vinden. Uiteraard soms ook wel met hier en daar een vraagteken (Kia Venga) maar met alle Aziatische merken in de top is dat wat mij betreft een realistische afspiegeling. Ook de Mercedes B-klasse vanaf 2011 rolt daar goed uit. Dat dit wat tegenstrijdig lijkt met onze bevindingen is meer op basis van 'euveltjes onderweg' maar niet om die reden onbetrouwbaar. Met de Toyota Verso denk ik eerlijk gezegd dat u daarmee nog het meest op safe speelt. Zeker wanneer het een auto moet zijn met een lange adem zoals u dat zo genoeglijk heeft ervaren bij uw Space Star.