Juiste accuspanning Citroën Cactus benzine 2015

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 05 januari 2021

Nadat in maart van dit jaar mijn accu het had begeven (kreeg de startmotor niet meer rond) had ik vorige maand hetzelfde probleem. Door de garage is toen de accu gratis vervangen. Volgens de garage was er niets mis met het opladen maar zou ik te weinig rijden. Op zich klopt dat wel, maar ik hoef toch niet elke week een uur te gaan rijden om mijn accu op te laden?
Ik ben toen zelf eens aan de accu gaan meten en wat mij opvalt is dat de accuspanning niet hoger wordt dan tussen de 12.2 en 12.5 Volt. Ook niet als ik gas geef. Ik heb nog het een en ander aan belasting ingeschakeld en ook toen bleef de accu spanning tussen die waarden.
Nu ben ik gewend van 'vroeger' dat de accu spanning bij draaiende motor wel tot 14V kon oplopen dus werd ik toch wat ongerust. Bij navraag hier en daar werd zowel de 14V als de 12.5V als normaal gezien. Bij moderne auto's met veel elektronica zou 12.5V normaal zijn werd gezegd. Maar dan is de accu dus maar voor 60-70% geladen volgens de tabellen.
U snapt het al.....  ik weet het niet meer dus zou graag een deskundig antwoord hebben gebaseerd op mijn type auto.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de accuspanning van uw Citroën Cactus uit 2015.

Bij de moderne auto met het start-stopsysteem is het zo dat de ladingstoestand van de accu niet boven de 80% is. De dynamo laadt de accu tot 80%, van 80% naar 100% wordt geladen bij afremmen op de motor. Als u het gaspedaal los laat wordt de dynamo maximaal bekrachtigd en zal dan maximaal laden. Dus wat u meet is niet meer wat u vroeger aan accuspanning aan de polen van een zeg maar traditionele auto kon meten.

Daarom is het bij de moderne start/stop auto niet uitzonderlijk wanneer bij summier gebruik de auto soms geen thuis geeft. Zeker in de afgelopen corona tijd is dat voor onze pechdienst wel overduidelijk geworden. Vandaar het advies om bij voorkeur minsten eens in de twee weken een ritje van een half uur te maken. Een autofabrikant gaat er immers vanuit dat een auto regelmatig gebruikt wordt en is het uitgangspunt niet dat de auto soms weken werkeloos aan de stoeprand staat. Wanneer u in uw gebruik daar enigszins op zou kunnen anticiperen, ook hoe u volgens het bovenstaande de accu ook 100% laadtoestand kunt krijgen, zou daarmee de accu altijd gebruiksklaar moeten zijn. Ik begrijp uw punt maar is min of meer inherent aan de moderne autotechniek waar emissie het sleutelwoord is.